Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door FastEleven »

Gisteren avond had ik de onverwachte gelegenheid om even in die mooie Europa plaats te nemen, en toen zaten al die draadjes nog gewoon op hun plaats ....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Begin deze week was de Europa terug helemaal rijvaardig, de winterwerken zijn achter de rug, motor en versnellingsbak zijn uit de auto geweest om olielekken te dichten en een nieuwe kabelboom is geplaatst, tijd dus voor een roadtest

Niet te ver van huis om te beginnen, alles werkte naar behoren, maar al snel merkte ik dat de temperatuurmeter een veel te hoge temperatuur aangaf, meer dan 100°C, zonder echt door te rijden en met een buiten temperatuur van een 10°C, de meter werkte wel, was al goed, maar werd de motor te warm?

Was dus snel terug thuis om oorzaak te zoeken, was de thermostaat kapot? Te weinig koelvloeistof? Lucht in koelsysteem? Waterpomp defect? De radiator vooraan voelde toch warm aan er was dus toch circulatie, dus vooreerst thermostaat vewijderd, koelsysteem terug bijgevuld en ontlucht, nieuwe roadtest gedaan, was al beter, meter gaf tussen de 95° en 100°C aan, nog veel te veel, normaal is voor Lotje in deze tijd 80° tot 85° C bij normale rijstijl, 90° als het sportiever mag, zou mischien de tempertuursensor niet goed meer werken? Maar die was onaangeroerd gebleven tijdens het wisselen van kabelboom, dus die zou als laatste pas aan de beurt komen voor controle en vervanging eventueel

Echt warm had de motor niet, kon nog gerust mijn hand er op leggen, radiator was ook niet extreem warm, de temperatuurmeter werkte wel, alleen waren de aangegeven waarden niet juist, waarom? Meest verdacht was toch de nieuwe kabelboom, temperatuurmeter werkte, die was dus niet stuk, dus uitzoeken hoe werkt die temperatuurmeter? Op de meter zijn twee draden aangesloten, een stroomdraad en een draad die van de sensor komt, sensordraad gecontroleerd, was in orde, stroomdraad dan ? Nu zit er tussen de stroomdraad en de tempertuurmeter een " voltage stabilisator" met 4 draden, 1 draad stroom vanuit zekeringskastje, 1 aardingsdraad ( massa) en twee draden, 1 naar de temperatuurmeter en 1 naar de brandstofmeter, de brandstofmeter gaf vol aan, de tanks( 2) waren helemaal vol, kon dus niet echt controleren of die meter ook niet juist werkte
image2 (2).JPG
image2 (2).JPG (117.5 KiB) 8593 keer bekeken
Omdat nu de grote verdachte die volt stabilisator was, nog eens alle draden daar naartoe na gekeken, maar was juist aangesloten, dus eerst maar eens gaan uitzoeken wat doet die stabilisator en hoe werkt die? Op het net wat oldtimerfora geraadpleegd en toen wist ik al meer, om goed en accuraat te kunnen werken hebben de tempertuur en brandstofmeter een spanning nodig die niet varieert, die stabilisator geeft daarom een uitgang van 10 volt, ongeacht of er 12 volt ( accu) ingang is of 14 volt ( alternator) ingang is

Die voltstabilisator is maar een klein dingetje, is nog nieuw te verkrijgen in de UK ( 10 a 20£) niet echt veel, er zijn wel verschillende uitvoeringen van, 3 polig, 4 polig, massa op behuizing of massa op aparte stekker, de werking gebeurt mechanisch met gebruik van een bi-metaaltje ( te moeilijk om uit te leggen) maar is wel redelijk fragiel en durft wel eens stuk te gaan, met gevolg dat beide er op aangesloten meters wel blijven werken maar te veel of te weinig aangeven

Nu zag ik ook op de vele foto's van zo een volt stabilisator, dat op de meeste de vermelding TOP was aangebracht, zal dus belangrijk zijn, op mijn volt stabilisator staat echter niets op, zou het kunnen dat ik die ondersteboven heb gezet? Mijn stabilisator ziet er zo uit,
!cid_DF7B1E25-8FD6-4987-AC7C-9B93B28B6DC7.jpg
!cid_DF7B1E25-8FD6-4987-AC7C-9B93B28B6DC7.jpg (17.39 KiB) 8593 keer bekeken
mijn stabilisator heeft ook 4 polen, 2 polen met de vermelding ' I' ( instruments) 1 pool 'B' voor battery en 1 pool 'E' voor earth ( massa)
maar dan zonder de vermelding TOP, ik schroef die dus vast met een schroefje zodanig dat die naar beneden hangt, logisch volgens mij, maar blijkbaar moet het andersom, maar moet dan wel goed vast staan want als het schroefje wat lost draait de stabilisator om, en dat is nu net niet wat er mag gebeuren

Gelukkig kon ik nog aan die stabilisator aan, is achteraan in de plank ( dashbord) geschroefd, losgemaakt en andersom terug vastgemaakt en terug aangesloten, en na een roadtest bleek de tempertuurmeter perfect te werken zoals het hoort, 85° C bij deze buitentemperatuur

Waarschijnlijk wordt de werking van die mechanische voltstabilisator beïnvloed door de zwaartekracht

Nog wat de ontsteking en carburatie bijregelen en Lotje is weer klaar voor de  dienst en vele kilometers, een grote testrit gemaakt zonder problemen, en er donderdagavond ook mee naar Lier geweest het " Abarth museum van Guy Moerenhout" voor een bijeenkomst van  oudleden van mijn vroegere rallyclub " Cromwell Racing Team", een aantal oude bekenden terug gezien, verhalen van vroeger en foto's uitgewisseld, en ook nog een aangenaam gesprek gehad met FastEleven die daar ook was voor de maandelijks  bijeenkomst van de club waarbij hij aangesloten is

Ook tijdens de rit daarnaartoe en terug zijn geen problemen opgedoken met Lotje, maar viel mij wel op dat de verlichting veel beter was dan voorheen, die oude kabelboom was dus toch niet zo veel zaaks, maar heb bij de nieuwe kabelboom wel extra aandacht geschonken aan de massa verbindingen, een slechte massa is in heel veel gevallen de oorzaak van het slecht werken van onderdelen in een auto, zeker in het geval van auto,s met kunststof carrosserie zoals Lotus


er zijn sommigen die de volt stabilisator ( onzichtbaar) ombouwen naar een meer modernere elektronische versie, maar dat gaat mijn kunde te boven
http://jackelweterings.com/voltage_stabilizer.htm
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

We hadden een reis van 2 weken gepland met Lotje gepland naar Frankrijk, is door omstandigheden niet doorgegaan, dus gisteren naar een meeting van exclusieve auto,s geweest in Oud-Beijerland ( Holland) was heel veel volk, veel mooie auto,s gezien, hieronde een fimpje van het verlaten van de meeting, waren veel toeschouwers aanwezig, ook veel politie ( was verwittigd)

Op 8:50 komen we in beeld, ik met Lotje voorop, gevolgd door mijn zoon met zijn BMW M3

Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Er waren op die meeting zaterdag ook een 7 tal Lotus Elises, op 0:47 komt er 1 voorbij en op 3:25 komt Lotje voorbij, filmpje is genomen bij het aankomen in Oud-Beijerland

Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Het is al een tijdje dat de nieuwe kabelboom in Lotje geplaatst is, had ik veel eerder moeten doen, ondervind dat precies toch dat alles beter functioneert, of zou dat maar een gedacht zijn omdat ik dat zelf gedaan heb?

Heb wel in tegenstelling tot de vorige kabelboom, professionele kabelschoentjes gebruikt, niet die schoentjes die men verkoopt in Action, Auto 5 en dergelijke, ook niet met zo een eenvoudige (krimp)tang om ze dicht te knijpen, het nadeel van die geïsoleerde schoentjes is dat men niet kan controleren of er goed contact is tussen de draad en het schoentje, ze klemmen ook alleen maar rond de blote draad en kunnen gemakkelijk loskomen, bij verbindingen die goed te bereiken zijn is dat niet zo een groot probleem, maar om voor een verbinding te herstellen het dashboard nog eens uitbouwen vind ik toch te veel werk

de kabelschoenen die ik gebruikt heb klemmen rond de blote draad voor de stroomverbinding, de draad word nog eens extra samengeknepen rond de volledige draad met de isolatie, als men nu aan de draad trekt, trekt men niet aan de contactverbinding, na het samen knijpen kan men het resultaat beoordelen, als het niet goed is, opnieuw doen, men moet dan wel nog achteraf een isolatiehoesje over het schoentje schuiven

hieronder foto van mijn krimptang en gemonteerd kabelschoentje, en een los kabelschoentje
image3 (3).JPG
image3 (3).JPG (46.82 KiB) 8140 keer bekeken
image2 (3).JPG
image2 (3).JPG (53.04 KiB) 8140 keer bekeken


voor brandgevaar te vermijden is het wel belangrijk dat de elektrische verbindingen goed zijn en geen vonken kunnen geven, er zijn al genoeg Europa's afgefikt of toch bijna
IMG_2370.JPG
IMG_2370.JPG (81.14 KiB) 8140 keer bekeken

ook is al een tijdje de achterbumper terug, die in garantie volledig opnieuw (en beter ) is gechromeerd na enkele afgesprongen stukjes
is terug helemaal blank geschuurd en dan is voor het verchromen eerst een koperlaagje aangebracht
IMG_1622.JPG
IMG_1622.JPG (656.45 KiB) 8140 keer bekeken

wat vind je van de schuilplaats van Lotje?, is volledig (zelf) milieuvriendelijk gebouwd met gerecupereerde materialen
had wel graag zo een garage met Europa's gehad zoals onderstaand, misschien later
image1 (3).JPG
image1 (3).JPG (62.39 KiB) 8140 keer bekeken
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door HJ2 »

Het is altijd weer een klein feestje om je updates te lezen Hugo! :D
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Lotus Europa Special kopen? Hier is de prijslijst, wel wat gedateerd :shock:

Prijzen zijn voor de domestic markt (UK), het Britse pond had toen wel een veel hogere waardeverhouding dan nu

IMG_2857.JPG
IMG_2857.JPG (87.12 KiB) 7962 keer bekeken

PS: in 1974 kocht ik bij Ets Dauwe in St Denijs Westrem een nieuwe Lotus Europa Special voor de prijs 258 000 Bef, en daar was toen een serieuze korting af, die ik via een goede vriend van Firmin Dauwe had weten te verkrijgen ;) ;), Firmin was trouwens zeer goed bevriend met Chapman, ging ook bijna altijd zelf de Lotussen in Engeland halen om te verkopen, en kon bij Chapman altijd wel een speciaal prijsje regelen :)
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

kreeg onlangs melding dat onderstaande Lotus 47 enkele weken terug winnaar was van een 3 uren race tijdens de Spa Summer Classic van 2017
19577124_1383493458367120_6540774862917622051_o.jpg
19577124_1383493458367120_6540774862917622051_o.jpg (133.68 KiB) 6851 keer bekeken
de uitslag, ook mooie rondetijd, één van de weinigen die onder de 3 minuten kon blijven
http://www.ris-timing.be/circuit/summer ... _Hours.pdf
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Wel strak zo in het wit hé ... mooi mooi mooi!
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Al het onderstaande is al een tijdje geleden gebeurd, maar heb nog geen tijd gehad om dat in tekst om te zetten

De Lotus Twin Cam motor heeft altijd een reputatie gehad dat hij wel eens met olielekkage te maken had, in Engeland kreeg hij de bijnaam van " weeper" (huiler) vooral de laagste motornummers van 1 tot 7799 hadden daar heel veel last van, die waren ook nog met een krukas met maar 4 bouten voor bevestiging van het vliegwiel, ze hadden ook een andere cartervorm, vanaf motornummer 7800 tot 32600 werd een andere krukas met 6 bouten voor vliegwiel en een veranderd carter gebruikt om de problemen van olielekkage te verbeteren, er werden ook andere dichtingspakkingen en oliekeeringen gebruikt, er was verbetering, maar de montage moest zeer zorgvuldig gebeuren en bouten moesten geregeld gecontroleerd worden en indien nodig aangespannen.

Ook mijn Twin Cam is nooit vrij geweest van olielekken, nooit wel dramatisch maar liet toch altijd iets achter op een parkeerplek, deze winter is de motor uit Lotje geweest om dat te verbeteren, was daarna beter en zo goed als perfect, na een geslaagde vakantie in zuid Frankrijk en vele kilometers en mooie ritten daar gemaakt was er toch weer een olielek, de voornaamste plaatsen van olielek zijn, kleppendeksel, carter, daar zijn nieuwe en betere pakkingen gestoken, een mogelijk plaats voor olielekkage zijn de twee plaatsen waar de krukas uit het blok steekt, op die twee plaatsen zit telkens een oliekeerring, op de achterkant van de krukas waar het vliegwiel aan bevestigd is, is deze winter een oliekeerring geplaatst met een speciale lip, de afdichtingslip splits zich op het draagvlak in twee, dus afdichting op twee plaatsen ( 0,5 mm verschil,) dat olielek is hersteld, de voorste oliekeerring is kleiner en dichtte toen (deze winter) nog goed af, was nieuwe geplaatst bij revisie, zou het feitelijk na 22 000 km nog niet mogen begeven, dus ik heb die toen laten zitten, soms gaan die juist lekken als men ze teveel verstoord, die voorste oliekeerring is trouwens goed bereikbaar en te vervangen als dat toch nodig moest zijn, kon dus nog altijd, is minder dan uurtje werk

Nu bleek er toch een olielek aan de voorste oliekeerring was, namelijk aan de poelie die de aandrijving moet doen van de waterpomp (en bij de Elan van de alternator), bij de Europa wordt de alternator aangedreven door de inlaatnokkenas, dus bij de Europa moet die poelie alleen de waterpomp aandrijven, gebeurd door een niet te stellen v-riem, die moet dus van de juiste lengte zijn

Opengewerkte tekening van de Lotus Twin Cam, links achter is op het einde het vliegwiel met de starterkrans te zien, vooraan in het grijs de aandrijfpoulie, die zit met 1 centrale bout op het uiteinde van de krukas,
IMG_2925.JPG
IMG_2925.JPG (167.96 KiB) 5952 keer bekeken
gedemonteerde poelie
IMG_2913.JPG
IMG_2913.JPG (621.91 KiB) 5952 keer bekeken
de afdichting gebeurd door een oliekeerring die in de behuizing van het distributiedeksel zit, de as die op de poelie zit schuift over de eindas van de krukas en in de binnenopening van de oliekeerring, om een andere oliekeerring te steken moet alleen de v-riem er even af, de centrale bout los en de poelie kan eraf, wel even een poelietrekker gebruiken 


Die oliekeerring zou het feitelijk niet zo snel mogen begeven, dus even uitzoeken waarom hij dat toch doet, een nieuwe oliekeerring had ik nog wel, dus die even gestoken om te zien of het lek gemaakt is, was na test wel beter maar niet goed, er is dus andere oorzaak, maar welke?, 2 mogelijke oorzaken, op de as van de poelie waarop de lip van de oliekeerring moet afdichten is duidelijk een sleetspoor te zien van die afsluitlip, dat spoor is redelijk breed en wijst op een te grote axiale speling van de krukas, als de krukas te veel naar voor en achter kan bewegen heeft de afsluitlip te veel moeite om de olie tegen te houden, zeker als er ook al een sleetgroef aanwezig is, op deze foto is die groef goed te zien
IMG_2914.JPG
IMG_2914.JPG (371.9 KiB) 5952 keer bekeken
Ik merkte dat er een axiale speling zat op de krukas, is nodig maar mag niet te groot zijn, dus eerst eens opzoeken hoe groot die mag zijn want een krukas moet feitelijk los liggen, ik bedoel hij moet axiale speling hebben, dus een klein beetje naar voor en naar achter kunnen bewegen, er mag geen extra wrijving/weerstand ontstaan, die speling moet tussen de 0,003 en 0,010 inch liggen, (alle gegevens zijn in inch moet die telkens omrekenen naar mm), dat geeft dus een speling tussen de 0,076 en 0,254 mm, na meten bleek de speling 0,30 mm te zijn, te veel dus, moet verminderd worden, is niet zo moeilijk maar daarvoor moet de krukas bereikbaar zijn, het carter moet eraf, nu is dat bij een Europa niet zo moeilijk, omdat er in tegenstelling tot bij ander auto's geen stuuras of aandrijfas onder zit.

Er zijn verschillende methoden om de axiale speling van een krukas te regelen, bij het Twin Cam blok, dat feitelijk een Ford blok is, wordt de speling afgesteld door twee glijlagertjes die links en rechts van het centrale lager van de krukas zitten, het zijn twee maanvormige glijlagers
thrust-washer.jpg
thrust-washer.jpg (67.6 KiB) 5952 keer bekeken
waarvan op onderstaande foto 1 te zien is, foto is van een gelijkaardig blok
IMG_2861.JPG
IMG_2861.JPG (91.67 KiB) 5951 keer bekeken
het blok ligt wel ondersteboven, er zijn 3 krukaslagers te lagers te zien met de gemonteerde glijlagers ( met die gaatjes in voor de olietoevoer) het centrale glijlager heeft trouwens nog een extra oliegleuf in het midden, aan de zijkant van dat lager ziet men duidelijk 1 ( grijs) glijlager zitten, aan de andere kant is nog juist het kopje van het ander lager te zien, alleen deze twee ( halve) glijlagers bepalen de axiale speling van de krukas, ze worden wel niet zo veel onder druk gezet, als de motor normaal draait hoeven ze feitelijk niks te doen, alleen wanneer de koppeling gebruikt wordt komen ze in actie, de koppeling trekt feitelijk de krukas naar zich toe, en gaan dus op dat glijlager werken, er word wel olie onder druk tussen dat lagertje geperst om dat gesmeerd te laten verlopen, er zijn daarom ook twee gleuven in dat lagertje aangebracht om olie aan te voeren, op de foto goed te zien, en belangrijk want ze andersom steken is mogelijk en kan ernstige schade toebrengen aan krukas wegens dan te weinig smering

Misschien nog een tip, vermijd bij stilstand in de file of wachten voor een stoplicht, te blijven staan met draaiende motor en koppeling ingetrapt, de axiale lagertjes worden dan onnodig onder druk gezet, ze kunnen natuurlijk wel wat hebben, ook de tegenwoordige materialen waaruit die gemaakt zijn fel verbeterd tegenover vroeger, maar is voor niks goed

Die twee lagertjes worden door de lagerkap opgesloten en op hun plaats gehouden, ze kunnen wel verwijderd worden door die lagerkap ( 2 bouten) los te maken en te verwijderen, de lagertjes kunnen dan er tussenuit geschoven worden, de krukas blijkt dus zitten maar moet wel bereikbaar zijn

Ik kan mij nog wel herinneren dat bij de revisie alle lagers zijn vernieuw en allemaal nog in de standaardmaten, en alles was nog binnen de maximale toleranties, bij controle van de gebruikte lagertjes bleek bij nameten dat die toch nog niet zo veel afgesleten waren, misschien tijdens de motorrevisie de axiale speling toch een beetje te onnauwkeurig gemeten, maar geen nood, er zijn overmaatse axiale lagers beschikbaar in overmaat 0,0025 en 0,0050 inch (of 0,063 en 0,126 mm), na meten en nog eens meten en uitrekenen welke overmaat ik nodig moest hebben, bleek dat twee overmaatse van 0,0063 mm voldoende zouden zijn, toen die aangekomen waren ( 18 £), zijn de twee die eruit kwamen opgemeten, hetzelfde met de twee nieuwe overmaatse, en het verschil in dikte was in totaal 0,18 mm, dus door die overmaatse te monteren zou de speling van 0,30 mm naar 0,12 moeten verminderen, na montage en nog eens enkele nametingen was het eindresultaat een axiale speling van 0,110 mm bereikt, dus perfect binnen de toleranties van minimum 0,076 en maximum 0,254 mm

het kan soms zijn dat om de speling te vermindeenr en maar één overmaats lager nodig is, dat moet dan wel aan de kant van de krukas worden gemonteerd waar de koppeling zit, door de koppeling te gebruiken komt vooral dit lager onder druk en slijt het snelst

omdat de de centrale lagerkap verwijderd was kon ik ook even het daarin gemonteerde glijlager(schelp) bekijken, was nog zo goed als nieuw, perfect dus, motor heeft nu 22000 km gedaan sinds revisie, zou erg zijn als daar al iets van sleet op moest zitten

dus deze mogelijke van een olielekkage is opgelost, nu nog de volgende, maar vertel ik wel binnen enkele dagen
Plaats reactie