Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Hoe is dat nu afgelopen met die lekkende oliekeerring op de aandrijfpoulie van de krukas?
probleem was natuurlijk opgelost voor we naar Frankrijk zijn geweest,
hieronder hoe dat is gebeurd

Een mogelijke oorzaak van lekkage, de te veel axiale speling van de krukas was al opgelost, met een nieuwe oliekeerring te plaatsen zou de lekkage waarschijnlijk nog niet opgelost zijn daar er een duidelijk sleetspoor te zien is op de as van die poulie,

sleetspoor op as van poulie
IMG_2914.JPG
IMG_2914.JPG (371.9 KiB) 6909 keer bekeken
de afsluitlip van de nieuwe keerring zou op dezelfde plaats terecht komen en waarschijnlijk niet mooi afdichten, een oplossing zou zijn de keerring een beetje te verplaatsen zodat de afsluitlip op een onbeschadigde gedeelte van de as zou komen is mogelijk want de keerring zit niet tegen een aanslag en zou dus een beetje dieper of minder diep kunnen gemonteerd worden

Hier moet de oliekeering in
image3.JPG
image3.JPG (252.37 KiB) 6909 keer bekeken
Maar dat kan toch niet want tussen de keerring en het tandwiel dat juist daar achter staat zit een meedraaiend plaatje, een olieslinger, dat zoals het woord zegt olie moet wegslingeren, dat tandwiel dat ook op de krukas vastzit drijft de distributieketting aan voor de 3 ( drie) nokkenassen, die ketting wordt overvloedig gesmeerd en om te vermijden dat er te veel olie op de keerring komt zit daar een plaatje tussen, dat olieslingerplaatje zou ook een mogelijke oorzaak zijn geweest van olielekkage als daar iets mis mee was geweest, maar is gecontroleerd en stond nog goed vast op zijn juiste plaats

Nu is de speling tussen de oliekeering en olieslinger maar 1 mm, te dicht is niet goed en te ver ook niet, dus de oliekeering een beetje opschuiven was dus geen goede oplossing

Foto van geplaatste oliekeerring
IMG_2906.JPG
IMG_2906.JPG (470.37 KiB) 6909 keer bekeken
Toen Lotje vanuit de USA bij mij terecht kwam, waren er veel reserveonderdelen bij, zo ook een reserve krukaspoulie, maar die heeft ook hetzelfde sleetspoor, dus zo ook niet te gebruiken, een oplossing is de as van de poulie laten afdraaien tot er terug een mooi glad oppervlak is, nadeel daarvan is dat er dan een andere maat oliekeerring moet worden gezocht, feitelijk eerst een andere maat keerring zoeken ( moeilijk) en dan as laten afdraaien tot de juiste maat, omslachtig, doen we dus niet

de originele keeringen zijn smal, 7mm, nadeel daarvan is dat ze gemakkelijk een beetje scheef kunnen komen te zitten bij montage, en dan gaan lekken, omdat er geen aanslag is waar ze tegen moeten komen, de nieuwe oliekeerringen voor de Twin Cam zijn nu veel breder 12 mm, zodat het veel moeilijker is om ze scheef te monteren, het is dus wenselijk om de nieuwe te gebruiken

Het probleem van uitgesleten assen komt geregeld voor, de technische evolutie stopt gelukkig niet en is met een heel goede oplossing gekomen, namelijk de SpeediSleeve
IMG_2915.JPG
IMG_2915.JPG (238.55 KiB) 6909 keer bekeken
De SpeediSleeve is een soort huls die over de beschadigde as wordt geschoven, is zonder speciaal gereedschap te monteren, omdat de huls maar 0,2 mm dik is kan dezelfde maat keerring gebruikt worden, zal dan een beetje meer knellen, de huls is ook van RVS ( RoestVrijStaal), voordeel van RVS is gladder dan metaal en veel harder, zal dus niet snel inslijten, alleen maar voordelen dus

Dus uitzoeken welke maat ik nodig heb
thumbnail_image2[1].jpg
thumbnail_image2[1].jpg (13.71 KiB) 6909 keer bekeken
en of die beschikbaar is want ze worden alleen in de gangbare standaardmaten gemaakt, van de Twin Cam zijn veel maten nog wel in inch, 1 inch 7/16 omrekenen in mm, en dat geeft 36,53 mm, een SpeediSleeve bestaat gelukkig in deze maat en ook in de gepaste lengte, een leverancier vinden was even zoeken, levertijd was echter 3 tot 5 weken

Bij de onderdelen die bij de koop van Lotje inbegrepen waren, waren buiten de reservepoulie ook 4 oliekeeringen voor de krukaspoulie, echter van de oude maat dus de smalle van 7 mm, heb die nooit gebruikt want bij de revisie van de motor is al een nieuwe brede gebruikt, ze kosten maar 4£ stuk, daar moet je het dus niet voor laten

Ik kon die oude smalle keerringen en die reservepoulie echter wel gebruiken voor een experimentje, want had Lotje wel nodig, ik had uitgezocht en er was ook plaats voor, dat het  mogelijk was om tijdelijk 2 van die oude keerringen achter elkaar te monteren, de kans op lekkage was dus zeer klein, maar niet van lange duur, want de afsluitlip van een keerring moet toch olie krijgen om niet te warm te worden en te verbranden, dus die tweede keerring zal het zonder olie niet lang volhouden, voor een bepaalde tijd ( enkele weken) zou dat toch wel lukken

Dat lukte zoals verwacht wel, en kon dus rijden, en toen de SpeediSleeve beschikbaar was is die gemonteerd op de originele krukaspoulie en dus nu definitief met succes gemonteerd, de originele poulie is trouwens samen met de krukas gebalanceerd en het is dus aangeraden van die poulie te blijven gebruiken

reserve poulie en de poulie met de gemonteerde Speedi Sleeve
IMG_2897.JPG
IMG_2897.JPG (334.12 KiB) 6909 keer bekeken

de poulie met keerring voor montage, wel eerst de keerring monteren en daarna de poulie, op de foto staat ook nog een oude smalle keerring ( is wel niet de juiste, is maar om het verschil in dikte aan te tonen)
image1.JPG
image1.JPG (413.08 KiB) 6908 keer bekeken
De Speedi Sleeve is eenvoudig te monteren, de binnenafmeting is een klein beetje minder ( 0,01 tot0,05 mm) dan de buitenmaat van de as waar die op moet, de SpeediSleeve moet natuurlijk spannen om de as om te vermijden dat er langs daar lekkage kan ontstaan, dat maakt dat de SpeediSleeve wel met kracht over de as moet worden geschoven, de huls is maar 0,2 mm dik en wordt een beetje opgerekt tijdens montage, de SpeediSleeve is voor het opslagen voorzien van een opgezette rand, de bijgeleverde bus wordt dan over de SpeediSleeve geschoven en met een hamer op zijn plaats geklopt, 
6403_08_tcm_12-5186.jpg
6403_08_tcm_12-5186.jpg (7.65 KiB) 6908 keer bekeken
IMG_2900.JPG
IMG_2900.JPG (403.03 KiB) 6908 keer bekeken
naamloos.png
naamloos.png (40.28 KiB) 6908 keer bekeken
wel de juiste plaats goed op voorhand bepalen want terugschuiven kan niet, als het mogelijk is om die opstaande rand te laten staan is het aangeraden dat te doen, als die slagrand in de weg zit kan die er af, er is een breeklijn voorzien waarop die rand zal afbreken als men daar met een tang aan wringt, zoiets als het deksel van een sardineblik, moet wel voorzichtig gebeuren want men kan eventueel het blijvend gedeelte beschadigen of vervormen

In mijn geval staat die rand niet in de weg en blijft die dus zitten
alles terug gemonteerd met de v-riem voor aandrijving van de waterpomppoulie (bovenaan met de 4 boutjes) alhoewel ze alleen langs boven niet zichtbaar zijn, toch een likje verf opgezet
IMG_2919.JPG
IMG_2919.JPG (266.99 KiB) 6908 keer bekeken


http://www.brammer.nl/Downloads/CR_speedi_sleeves.pdf
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Het voordeel van met een camper op reis te gaan is de vrijheid, je ligt niet vast aan een bepaalde vertrek of aankomst datum, je kies zelf je campings en plaatsen, als die toch niet is wat je ervan verwacht had of de weersverwachting is slecht en elders beter, pak je je boeltje bij elkaar en weg zijn wij

de criteria waaraan een camping moet voldoen is voor iedereen verschillend, zo moeten wij geen camping hebben met alles erop en eraan, gewoonlijk is een eenvoudige gemeentecamping geschikt, als de campingplaatsen maar groot genoeg zijn, niet te dicht op elkaar, de plaats mag wel niet te besloten zijn, er moet ruim zicht zijn op de omgeving
image1 (4).JPG
image1 (4).JPG (459.7 KiB) 6838 keer bekeken
we gaan al meer dan 40 jaar kamperen naar Frankrijk, we kennen dus al wel vele campings, er zijn in Frankrijk duizenden campings, we vinden toch altijd een geschikte, sommigen worden meermaals aangedaan


met een camper zijn er ook een groot aantal (camper)plaatsen waar men gratis of tegen een kleine bijdrage mag overnachten, maar daar maken we weinig gebruik van, kan trouwens op vele van die plaatsen niet op wegens te lang met Lotje op de aanhanger, we zoeken daarvoor gewoonlijk onderweg een camping voor één nacht, is ook veiliger


één van de criteria van een gekozen camping is ondermeer de mogelijkheid om in de omgeving mooie ritten te doen met Lotje, we hebben zo van half augustus tot 11 september op een 4 tal campings langer dan één nacht gestaan, voornamelijk in de Franse Alpen, van waaruit we voornamelijk een aantal Alpencols gedaan hebben die bekent zijn van de Ronde van Frankrijk, zoals Col de Forclaz, col de Croix de Fer, col de Telegraphe, col de Galibier en Alpe d'Huez, ook nog een aantal kleinere niet zo bekende, maar daarom zeker niet minder mooi

al is het soms wel opletten met andere weggebruikers
image-2017-10-06.jpg
image-2017-10-06.jpg (860.57 KiB) 6837 keer bekeken
op de laatste camping hebben we 10 dagen gestaan, in het plaatsje Roquebillière, in het achterland van Nice,

onze campingplaats vanop de berg
image1 (5).JPG
image1 (5).JPG (568.02 KiB) 6837 keer bekeken
en vanop de begane grond, vanuit mijn ligstoel, zicht op de omgeving en op Lotje
image1 (8).JPG
image1 (8).JPG (368.4 KiB) 6837 keer bekeken
bedoeling was om van daaruit onder meer Monaco te bezoeken en een aantal etappes van de Rally van Monte Carlo af te rijden, de voornaamste was de befaamde Col de Turini, die elk jaar aangedaan wordt, soms wel tweemaal in de beide richtingen, de col is vooral berucht voor een moeilijke bandenkeuze, is 1607 meter hoog en is dikwijls maar de laatste kilometers van de top en de eerste km van de afdaling bedekt met sneeuw, welke banden kiezen, sneeuwbanden? waar met dan veel tijd mee verliest op de droge aanloop en uitloop kilometers, of slicks? waar men dan weer op het sneeuw gedeelte veel tijd verliest, of een bandenkeuze tussen in?

De eigenlijke startplaats/aankomstplaats van de etappe van de col de Turini, is La Bolléne-Vesubie over de col tot aankomstplaats/startplaats Sospel, etappe is ongeveer 35 km lang met heel veel haarspeldbochten, is wel altijd brede weg, onze campingplaats was ongeveer 8 km van La Bolléne-Vesubie, en vanuit Sospel is het nog een 20 km naar Menton en 5 km verder Monaco, dus mooi ritje
!cid_95680D5F553E44499D17682D3E2599E4@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_95680D5F553E44499D17682D3E2599E4@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (428.55 KiB) 6837 keer bekeken
!cid_345CD9FC1513B049800544A3208F4CAB@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_345CD9FC1513B049800544A3208F4CAB@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (373.21 KiB) 6837 keer bekeken
na de top op 1607 m is het altijd dalen tot zeeniveau 0 meter in Menton, soms door de nauwe vallei (gorges)
image4.JPG
image4.JPG (508.84 KiB) 6837 keer bekeken
na Monaco terug, niet langs dezelfde weg, maar langs nog een heel bekende etappe van de Rally van Monte Carlo, namelijk die van Luceram naar Loda/Lantosque, over twee cols, col St Roch en col de Porte,is maar een 19 km maar heel smalle weg, langs ravijnen en heel korte bochten vooral die van de col de Porte


het plaatsje Luceram
image1 (9).JPG
image1 (9).JPG (382.86 KiB) 6837 keer bekeken
twee wegwijzers met dezelfde plaatsen, met dezelfde afstanden, wij nemen die over de col St Roche
!cid_118FC998A891654B9B4B2C5718658CB8@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_118FC998A891654B9B4B2C5718658CB8@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (368.4 KiB) 6837 keer bekeken
hier wordt het breder, bijna in Loda
image1 (2).JPG
image1 (2).JPG (406.08 KiB) 6837 keer bekeken
coeronny
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:42
Naam: rony
Auto: Evora S sportracer
Locatie: kessel

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door coeronny »

Frederic , wordt het niet stilletjes aan tijd om Hugo met Lotje een eigen topic te geven? (verplaatsen uit 'stel je voor'). Ben ik de enige die er zo over denkt? Nu eens een reisverslag, dan weer een degelijk onderbouwde technische rubriek: leest als een boek (ik val in herhaling).
If i cannot drive a Lotus in heaven... I shall NOT go!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

coeronny schreef:Frederic , wordt het niet stilletjes aan tijd om Hugo met Lotje een eigen topic te geven? (verplaatsen uit 'stel je voor'). Ben ik de enige die er zo over denkt? Nu eens een reisverslag, dan weer een degelijk onderbouwde technische rubriek: leest als een boek (ik val in herhaling).
Voor mij geen probleem maar ik denk dat Hugo het zelf allemaal bij elkaar wil houden?

Hugo?
coeronny
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:42
Naam: rony
Auto: Evora S sportracer
Locatie: kessel

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door coeronny »

Ik zou zijn topic niet opsplitsen maar een prominentere plaats geven... hardop gedacht. Op zich niet belangrijk maar Hugo heeft al wat bij elkaar geschreven, en goed gestoffeerd met tekening, foto's, etc.
If i cannot drive a Lotus in heaven... I shall NOT go!
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door FastEleven »

Afblijven ! Is geweldig zoals het is !!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Er werd mij altijd verteld dat een man zeker 3 dingen moet doen in zijn leven, en dat zijn, een huis (laten) bouwen, een kind maken en een boek schrijven.

Die eerste twee heb ik al verwezenlijkt, het derde, een boek schrijven is wat moeilijker, maar het geregeld bijhouden van mijn topic op het LotusForum zal ook wel volstaan zeker.
Toen een tijdje geleden het LotusForum uit de lucht was, heb ik wel even moeten denken aan het feit dat mijn schrijfsels alleen maar ergens op een server staan, ik ben daarom wel van plan om heel mijn topic eens te kopiëren en in een mooie gedrukte vorm te ( laten) afdrukken, zodat het niet verloren gaat, maar hoe dat moet gebeuren en hoe ik dat ga doen moet ik nog wel eens uitzoeken.

Onder welke rubriek mijn topic te vinden is op het LotusForum is voor mij niet zo belangrijk, als het maar bereikbaar is voor iedereen, ook voor zij die geen lid zijn van het Forum, ik weet dat er velen mijn topic volgen en word er soms bij meetings over aangesproken, vind ik leuk

Waarom ik dat doe, en graag doe, zit waarschijnlijk in mijn genen, ik wil mijn kennis overdragen op anderen die daarvoor interesse hebben, mijn vader heeft namelijk ook in het onderwijs gezeten, mijn dochter staat ook in het ( bijzonder) onderwijs, en zelf ben ik ook een 8 tal jaar instructeur/ lesgever geweest bij de VDAB ( omscholing van werklozen).


Dus hieronder nog maar eens een verslagje

We hebben dus 10 dagen op een camping gestaan in het plaatsje Roquebilliere ( 60 km boven Nice), het viel mij wel dadelijk op dat in tegenstelling van de andere plaatsen/dorpjes in de omgeving, dit dorp anders was, normaal zijn de dorpjes daar met smalle straatjes, oudere huizen en dicht bij elkaar, Roquebilliere (1700 inwoners) ziet er vrij nieuw uit met brede straten en enkele pleinen, dus aan de camping eigenaar daar iets over gevraagd, en die wist te vertellen, dat het oude dorp Roquelilliere-Vieux, dat aan de overkant van de rivier ( Vesubie) nog te zien is, in de nacht van 24 november 1926, gedeeltelijk is weggevaagd door een aardverschuiving, waarschijnlijk mede veroorzaakt door een lichte aardbeving, na onderzoek bleek dat de kans heel groot was, en nog is, dat er mogelijkheid is van een nog grotere ramp, de berg boven het dorp zou niet stabiel zijn, er is toen beslist om het oude dorp te verlaten en het 1 km verder aan de andere kant van de rivier terug op te bouwen, daarom dat het huidige Roquebilliere er anders uitziet dan de omliggende dorpen

Foto van boven op de berg die dus onstabiel zou zijn, wel niks van gemerkt, het nieuwe Roquebilliere staat ongeveer in het midden, het oude dorp is niet zichtbaar want zit onderaan deze helling, wel is onze camping te zien aan de rechterkant, waar vanonderuit gezien de huizen beginnen, zo rechts van die twee hogere huizen, onze camper staat er ook op, maar dan moet je weten waar
!cid_1A717906ED9B69438242C844F4CBE187@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_1A717906ED9B69438242C844F4CBE187@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (463.34 KiB) 6735 keer bekeken
Lotje staat er niet bij want daar zijn we wel mee de berg opgereden om deze foto te nemen en ook nog een terrasje te doen want boven op de berg was nog een mooi dorpje, Belvedère, waarop wij vanop de camping zicht hadden
!cid_E057745617BCC14594DF7B3427F5F6DA@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_E057745617BCC14594DF7B3427F5F6DA@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (342.95 KiB) 6735 keer bekeken
Dit gezegd zijne, nu wat anders

Toen we aankwamen op de camping vroeg de campingbaas of ik naar de camping kwam om met de Lotus deel te nemen aan een rally die dat weekend van start zou gaan in Roquebilliere, ik zei dat ik van geen rally wist, maar kreeg direct het programmaboekje in handen geduwd
vesibie.jpg
vesibie.jpg (882.82 KiB) 6730 keer bekeken
Het ging over een rally die meetelde voor het Franse regionale kampioenschap, er zouden 3 categorieën van auto's mogen meedoen, de eerste en de voornaamste, al de deelnemers die ingeschreven waren voor dit kampioenschap, moderne auto's, maar ook die al wat ouder waren, ze moesten wel allemaal een strenge veiligheidscontrole ondergaan, die wagens kregen nummers van 1 tot en met 199, een 130 wagens waren daarvoor ingeschreven, natuurlijk veel Franse auto's, Citroen, Peugeot, Renault ook een 4 tal 4x4, Skoda Fabia S2000 en 3 Ford Fiesta's, ook een redelijk aantal BMW en Porsches, was een 100% asfalt rally

De tweede groep inschrijvingen waren wagens die ingeschreven waren voor het regionaal historisch Frans kampioenschap, wagens minsten 25 jaar oud, moesten een minder strenge veiligheidscontrole ondergaan, een 25 wagens, kregen nummers tussen 201 en 299

En dan de derde en laatste groep, waren wagens die niet reden voor een kampioenschap, gewoon voor het plezier, alhoewel er wel een klassement zou worden opgemaakt, deze auto's moesten ook wel minstens 25 jaar oud zijn, zij moesten wel niet gekeurd worden, bij deze groep was zelfs een rolkooi niet vereist, de inschrijvingen waren al wel afgesloten maar de campingbaas kende de organisatoren en zou het wel kunnen regelen dat ik toch nog mocht deelnemen, uiteraard in de derde groep die al een 40 tal inschrijvingen rijk was, zij kregen nummers van 301 tot 399

Ik zei dat ik eventueel wel interesse had, maar geen co-piloot had, want wist dat mijn vrouw nooit mee zou willen rijden, maar dat was geen probleem, zijn zoon (19 jaar ) was er ondertussen komen bijstaan en stelde direct voor dat hij die taak met plezier zou aannemen, pluspunt was wel dat hij het parcours heel goed kende, was dus het overwegen waard

In de brochure stond ook de route die gereden moest worden, er waren 5 klassementsproeven voorzien, namelijk de eerste 8 km van de Col de Turini, dan ook ongeveer 8 km van de Monte Carloproef Luceram-Loda over de col de Porte en ook nog de klassemetsproef Pelasque, ook 8 km, die 3 proeven voor de middag, na de middagstop in het Parc Assistence in Roquebilliere zouden ze de proeven van de Turini en die van Loda nog eens rijden
rallu20001.jpg
rallu20001.jpg (524.17 KiB) 6730 keer bekeken
Dat kwam mij wel zeer goed uit vermits ik toch van plan was om de twee eerste klassementsproeven te doen als we de uitstap naar Monaco zouden doen

Hieronder het parcours, verbindingsstukken zijn blauw, de speciale proeven rood
Start is linksboven Roquebilliere
Eerste proef start in La Bollene Vesubie, ze doen 8 km van de klim naar de top van de Turini, einde van de proef is een 7 tal km voor de top van de Turini, dan verbindingsroute tot de top, daar rechtsaf de afdaling richting Luceram ( onderaan) om voor Luceram rechtsaf de proef over de col de porte te doen naar Loda, vandaaruit nog een proef Pelasque en dan 1 uur pauze in Roquebilliere, na de middag dus nog eens de Turini en Loda/ col de Porte
programma.jpg
programma.jpg (687.83 KiB) 6730 keer bekeken
Op het plannetje staan ook in het groen aangewezen plaatsen voor toeschouwers, de wegen van de speciale proeven waren uiteraard afgesloten voor al het andere verkeer, op de foto die ik in vorig bericht ook al heb gepost ziet u aan de paal al een waarschuwingsblad hangen dat die weg zal afgesloten worden tijdens de rally
!cid_118FC998A891654B9B4B2C5718658CB8@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_118FC998A891654B9B4B2C5718658CB8@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (368.4 KiB) 6730 keer bekeken
Ik heb dus 2 van de 3 klassementsproeven verkend, donderdag voor de rally op zaterdag en kwam ook al rallyauto's tegen op verkenning, de Col de Turini zou te doen zijn geweest, die naar Loda over de Col de Porte vond ik toch te gevaarlijk, smal en korte bochten en diepe ravijnen, ook,met veel steenslag, vrijdag voormiddag zou trouwens een Ford Fiesta 4x4 van een Italiaans team, 1 van de kanshebbers trouwens op de overwinning, op de col de Porte een elektriciteitspaal doormidden rijden, de wagen is na repatriëring wel nog op tijd terug hersteld geraakt voor de technische keuring die afsloot op vrijdag 19 uur, al de deelnemende wagens moesten na de keuring toen de nacht doorbrengen in het afgesloten wagenpark in Roquebilliere, in de straten en pleinen, er mocht daar ook niets meer aan gebeuren
image4 (2).JPG
image4 (2).JPG (394.73 KiB) 6730 keer bekeken
Na deze verkenning en het feit dat er de dag van de rally, zaterdag, na de middag een grote kans op regen was, is er maar besloten om toch maar niet deel te nemen, de inschrijvingsprijs van 320 € was nog wel te doen, de winnaar van de groep 3 zou die som als prijs wel terugkrijgen, maar daar had ik toch geen kans voor gehad, gezien tegen welke auto's Lotje het had moeten opnemen, de meeste piloten kenden trouwens de klassementsproeven helemaal uit het hoofd en beschikte over veel betere banden dan ik, spijtig, in de voormiddag toen nog droog was reden vel op pure slicks, na de middag toen er een klein beetje regen viel vertrokken de meesten toch nog op slicks, zij het wel met enkele groeven in gesneden, de laatste proef, die gevaarlijke van de col de Porte zou voor de helft van deelnemers wel gebeuren in een stortbui, die waren allemaal blij dat ze heelhuids terug in Roquebilliere aankwamen


er komen nog foto's en nog een verslag van de rally en aanverwanten binnenkort
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

De eigenlijke rally was voorzien voor zaterdag 9 september, alles wat er voorafging, controle deelnemers en inschrijvingen, keuringen voertuigen enz, was allemaal gepland voor vrijdag 8 september, zodat zaterdagmorgen kon gestart worden, al de deelnemende auto's moesten ten laatste 19 uur in het afgesloten wagenpark gestald zijn, er mocht tot zaterdagmorgen niet meer aan gewerkt worden4 vrijwilligers hebben die avond en nacht de wacht opgetrokken

let ook op de afgeplakte nummerborden, de deelnemers moesten de nummer ook
achteraan en vooraan voeren, op de verbindingswegen moesten ze de wegcode volgen, bij overtredingen gaf de gendarmerie aan de organisatie de rallynummers door, de overtreders kregen dan straftijd en hun gegevens werden aan de gendarmerie doorgegeven voor eventueel proces verbaal

let ook op de start nummers, in groep 1,2 of 3

image3 (2).JPG
image3 (2).JPG (411.78 KiB) 6694 keer bekeken
image2 (2).JPG
image2 (2).JPG (402.39 KiB) 6694 keer bekeken
!cid_25D56CCB4437D64995A6F20A849E1237@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_25D56CCB4437D64995A6F20A849E1237@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (312.81 KiB) 6694 keer bekeken
!cid_DCEF8BC41FFE4049B1986EB83795D358@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_DCEF8BC41FFE4049B1986EB83795D358@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (369.32 KiB) 6694 keer bekeken
!cid_CEF34A4312C9CB4198C5200464D34C70@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_CEF34A4312C9CB4198C5200464D34C70@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (397.52 KiB) 6694 keer bekeken
parccc.jpg
parccc.jpg (955.15 KiB) 6693 keer bekeken
Zaterdagmorgen werd er dan gestart op het startpodium, 1 auto per minuut, ze reden dan 300 meter tot het parc assistance ( servicepark) waar ze 20 minuten tijd hadden om gepaste banden te steken, (er waren er zelfs bij die bandenverwarmers gebruikten), evetueel te tanken en nog eens alles overlopen, na 20 minuten was dan de eigenlijk start, weer allemaal om de minuut op hun voorzien startuur, te vroeg werd bestraft, uiteraard te laat ook

Enkele teams waren reeds donderdagvond aangekomen, maar de meesten begonnen vanaf vrijdagmorgen toe te komen, ze installeerden zich in het servicepark, dat voorzien was aan de terreinen van de sporthal en voetbalterrein van Roquebilliere, dat was 300 meter van de camping, het dorp was nog 300 m verder, ik kon dus te voet gemakkelijk over en weer om alles goed te bekijken, 90% van de deelnemende wagens werden aangevoerd op aanhangwagens, ook enkele in vrachtwagens, om plaats te winnen moesten wel alle lege aanhangers op een grote parking 1 km verderop achtergelaten worden

Op onze camping stonden ook vakantiehuisjes, een aantal teams hadden die voor twee dagen gehuurd om te overnachten, velen kwamen ook daar naar Lotje kijken onder het nuttigen van een drankje en een babbeltje, ze vertelden ook dat verleden jaar er een Lotus Elise aan de rally had meegedaan en het echt niet slecht had gedaan

Een groot aantal van de deelnemers gingen vrijdag nog wel de 3 klassementsproeven eens verkennen ( notities maken), en alhoewel die wegen nog niet afgesloten waren, mochten zij alleen verkennen in de rijrichting, dus niet even omkeren of zo, er werd daarop gecontroleerd door de organisatie

Na het aanbrengen van de startnummers en reclame van de organisatie, inschrijving was 320€ met bijkomende reclame van de organisatie, 700€ met eigen reclame sponsors was het rallyvoertuig klaar en kon het worden aangeboden ter keuring, gebeurde meestal door de mekaniekers, bij goedkeuring ging het naar het afgesloten wagenpark, afgekeurd ging het terug naar servicepark om in orde maken


Ik was eerst van plan om ergens te gaan kijken naar een doortocht in een klassementproef, maar omdat ik toch veel interesse heb voor mekaniek ben ik zo goed als heel de dag in het servicepark gebleven, om een kleine 180 auto's om de minuut te laten starten is toch bijna 3 uur nodig, omdat er een middagpauze van 1 uur voorzien was in het servicepark kwamen de eersten al een klein half uur na het vertrekken van de laatste deelnemers al terug aan in het servicepark, er was dus altijd bedrijvigheid en iets te zien, de wagens kwamen en gingen

Foto's van het parc assistance
park.jpg
park.jpg (947.41 KiB) 6693 keer bekeken
links onder de blauwe tent staat de groen wit zwarte Skoda F2000 die de rally zou winnen
image3.JPG
image3.JPG (422.6 KiB) 6693 keer bekeken
!cid_037FDB53A93E754EA11EAF78B47FFC4A@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_037FDB53A93E754EA11EAF78B47FFC4A@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (255.91 KiB) 6693 keer bekeken
image1 (2).JPG
image1 (2).JPG (294.58 KiB) 6693 keer bekeken
!cid_2AF8A14D524D0A4FAF54134C98A2E68A@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_2AF8A14D524D0A4FAF54134C98A2E68A@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (341.78 KiB) 6693 keer bekeken
remmen ontluchten bij een 4x4x Fiesta
!cid_71CEEF29BA950442A149A80327199686@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_71CEEF29BA950442A149A80327199686@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (252.36 KiB) 6693 keer bekeken



Rond 14 uur toen het grootste deel van de deelnemers nog voor het tweede deel moesten vertrekken, vielen er enkele druppels regen, niet genoeg om regenbanden te steken, maar voor slicks toch al te nat, velen vertrokken wel op opgesneden slicks, sommigen ook op een soort intermediate, rond 15 uur kwam er meer regen en werd er door de ongeveer 50 laatste vertrekkers toch meestal gekozen voor regenbanden, het viel mij wel op dat er veel gespioneerd werd naar andere teams om te zien welke banden daar werden gestoken, er werd soms tot de laatste minuut gewacht om banden te monteren

Het weer in de bergen is moeilijk te voorspellen en kan soms heel plaatselijk zijn, na het einde van de rally werd verteld dat alleen de laatste klassementproef door een groot aantal deelnemers in een fikse regenbui is moeten gebeuren, buiten enkele schuivers et weinig schade was er niets gebeurd, gelukkig


Na de rally kwamen de deelnemers die op onze camping nog bleven overnachten hun voertuigen daar plaatsen, toen regende het ook

foto vanuit het raam van de camper, Lotje staat vooraan, heeft haar regenjasje al aan ;)
image1 (7).JPG
image1 (7).JPG (273.42 KiB) 6692 keer bekeken

Maar de dag daarna, zondag, was het weer mooi zonnig
image1.JPG
image1.JPG (446.42 KiB) 6692 keer bekeken

Maandag zijn we dan terug naar huis vertrokken, was heel plezant, veel gezien
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

enkele van de rallyauto's van teams die op onze camping twee nachten hebben overnacht
!cid_63AEF82B238B464DBE8F69E989C1BFAE@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_63AEF82B238B464DBE8F69E989C1BFAE@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (539.93 KiB) 6690 keer bekeken
!cid_FE7A8CB483BB2F4D9B875C33311149E1@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_FE7A8CB483BB2F4D9B875C33311149E1@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (369.44 KiB) 6690 keer bekeken
image2.JPG
image2.JPG (502.85 KiB) 6690 keer bekeken
deze Porsche kampeerde ook op onze camping, ze beoogden een plaats bij de eerste 10, was nodig om 2 weken later bij de laatste rally in de omgeving van Marseille nog een kans te maken op een klasse overwinning in het kampioen schap,
ze werden zevende ;)
!cid_C388F16677AA374FACEDD42DC50DD897@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg
!cid_C388F16677AA374FACEDD42DC50DD897@sct-15-1-1199-15-msonline-outlook-6e8be.jpg (331.13 KiB) 6690 keer bekeken
wat mij ook opviel dat veel piloten een vrouwelijke co-piloot hadden, zeker 1 op de 3, zou om gewichts redenen zijn, vrouwen wegen doorgaans een beetje lichter dan mannen, omdat de piloten de 3 verschillende klassementsproeven zo goed als uit het hoofd kende, was de voornaamste taak van de co-piloten, de start en aankomst tijden in het oog te houden en het controleblad op de juiste tijd aanbieden en laten invullen
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Mooie tekening van een Lotus 23B van 1962 met de Lotus Ford Twin Cam motor

Zelfde concept dan de Europa, zelfde motor op dezelfde plaats, alleen weegt de Lotus 23 B wel wat minder ( 450kg), ook zelfde voorwiel ophanging ( afkomstig van Triumph)
IMG_3417.JPG
IMG_3417.JPG (142.04 KiB) 6047 keer bekeken
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lotus_23
Plaats reactie