Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
#100706 by Erwin
11 Jan 2017 16:12
Kan je dit bij Lotus UK niet navragen aan de had van de chassis, motor en versnellingsbak serienummers?

Zij hebben in de archieven waarschijnlijk wel de origineel geleverde combinatie en dan weet je of het de originele motor is.

Zij hebben misschien ook gegevens over de specifieke serienummer van de motor, zeker als het één van hun verloren motoren is?
#100707 by Frac
11 Jan 2017 16:26
Hey Erwin,

Reeds geprobeerd, maar alles voor jaren 70 (en dus voor Hethel) hebben ze niks bijgehouden en kunnen ze dus niet helpen.

heb deze mail verkeer in mijn bezit. Enige waar ik nog aan denk is dat iemand van Lotus Classic Team dit zou kunnen bevestigen? Denk dan aan Bob Dance, daar hij er al bij was in de jaren 60 en dus zeker zou moeten weten van de motor.

bedankt voor het meedenken.
Frac
#100709 by Frac
11 Jan 2017 17:59
Hey Frederic,

Daarom de oproep hier of iemand iemand anders kent die mij daarbij zou kunnen helpen?

de vorige eigenaar heeft reeds contact gehad met Lotus UK. En in die brief wissel (die in mijn bezit is) zeggen ze dat ze het niet bij hielden.

het verhaal is zelf nog beter, want die auto is ooit van iemand geweest (1ste eigenaar) die voor Lotus in de UK gewerkt heeft. En waarschijnlijk deze auto heeft gebouwd met onderdelen die hij als Loon heeft gekregen. (er is ook nergens een chassic nummer te vinden)

we hebben enkel maar een registratie nummer van UK vroeger. (ook brief wissel gehad met de Driver and Vehicle Licensing Agency) Daar zeggen ze dat ze de nummers die voor 1972 manueel bijgehouden werden niet hebben overgezet naar het DVLA. En er na 1972 geen verandering van registratie op die voertuig zal gebeurd zijn daar ze geen record hebben.

hieronder de brief wissel die er geweest is met Lotus (met naam van de eerste eigenaar en het duidelijk maken dat hij in Hethel gewerkt heeft bij lotus), maar enkel dat terug gekregen.

Dus als er iemand mij in contact kan brengen van Lotus die misschien daar in de jaren 70 gewerkt heeft, kan ik de naam geven van de 1ste eigenaar en zien of hij deze gekend heeft en misschien meer duidelijkheid kan scheppen.

lotus-brief1.png
lotus-brief1.png (759.96 KiB) Viewed 951 times
#100715 by Red Baron
12 Jan 2017 13:58
Misschien beter eens Classic Team Lotus contacteren daarvoor.

http://www.classicteamlotus.co.uk/

Die houden zich enkel bezig met het race verleden van Lotus.
Enkele voormalige F1 mechaniekers zijn daar nog steeds werkzaam waaronder Bob Dance.
#100716 by FastEleven
12 Jan 2017 14:03
Hiostoric lotus club al eens geprobeerd. Ze hebben alvast een enorme kennis in huis over de '50 en 60' Lotussen :

http://www.historiclotusclub.uk/
#100734 by Hugo
12 Jan 2017 18:10
Het verhaal dat tijdens de verhuis van de Lotus fabriek van Cheshunt naar de nieuwe fabriek in Hethel, eind 1966 begin 1967, een 50 tal Twin Cam motoren onderweg verdwenen zijn is waar, en is ook beschreven

er bestaat een Engelstalig boek uit 1985 dat de hele geschiedenis van de Lotus Ford Twin Cam behandeld, daarin wordt mooi beschreven “ about 50 engines went for a walk, but never came back” maar of daar speciale uitvoeringen van de Twin Cam bij waren wordt niet vermeld, denk het wel niet want dat was nog in 1966, in dat jaar was de ontwikkeling daar nog niet zo ver van, de cilinderkop met grotere kleppen ( de Big Valve) kwam ook maar pas in 1970 in productie

9200000009703018.jpg
9200000009703018.jpg (65.75 KiB) Viewed 899 times


dit boek was tot over enkele jaren volledig uitverkocht, maar er was zoveel vraag naar, dat boeken die op e-bay werden aangeboden, zelden voor minder dan 100 € verkocht werden ( vond er zelf één voor 91€) het boek is sinds een aantal jaar echter herdrukt en is vlot verkrijgbaar
oa hier

https://www.bol.com/nl/p/lotus-twin-cam ... 0009703018

Lotus zelf prepareerde en ontwikkelde zelf geen speciale uitvoeringen van de Twin Cam, alle componenten werden aangeleverd en geassembleerd bij Lotus, in Cheshunt werd de cilinderkop al bewerkt aangeleverd, na de verhuis naar Hethel bewerkte en monteerde Lotus de elders gegoten cilinderkoppen zelf

voor de motoren van race-auto's deed Lotus beroep op gespecialiseerde firma's die allemaal een verschillende werkwijze en aanpassingen deden, de voornaamste waren Cosworth en BRM, de beste motoren en krachtigste waren motoren waar de beste onderdelen van Cosworth en BRM samen in één motor werden gebruikt


een pagina van het hoofdstuk uit boven vermeld boek, van de race en rally motoren van de Twin Cam

boekTC.jpg
boekTC.jpg (808.07 KiB) Viewed 899 times


rond 1968 werd gezocht naar een motor van meer dan 1600 cc, men kon de cilinder inhoud van de Twin Cam wel vergroten en de weg volgen die Ford had genomen, maar Lotus zelf zou dat niet doen

het 1500 cc Lotus blok dat speciaal voor Lotus werd gegoten door Ford is een uitvoering van het bekende Ford Kent blok dat in verschillende inhouden bestond, de boring was voor elk blok hetzelfde, 81mm, zodat men altijd dezelfde maat zuigers kon gebruiken, er werd om de inhoud te vergroten telkens een andere krukas met een (grotere) slag gebruikt, Lotus vergrote de inhoud van het 1500 cc blok door de boring te vergroten en kwam zo aan 1557,46 cc Lotus geeft wel altijd 1558 cc op, er moesten toch sowieso ander zuigers in ( door de schuine stand van de kleppen moesten er uitsparingen zijn in de zuigerkop) er werd dus een beetje, 1,5 mm uitgeboord

Ford had echter in 1968 de familie van Kentblokken uitgebreid naar 1588 cc, nog altijd dezelfde boring maar het blok was hoger voor een krukas met iets grotere slag, de bewerking en uitboring van de blokken was toen nog niet altijd perfect, en sommige blokken werden afgekeurd, die werden niet weggegooid, maar werden opnieuw geboord naar de eerste overmaat van zuigers, men flirtte nu wel met de 1600 cc grens, voor blokken die in gewone auto,s werden gezet was dat geen probleem dat de motor 1599 of 1601 cc had, maar er waren toen twee raceklassen, één was de 1300 tot 1600 cc klasse ( waarin de Twin Cam viel) en anderzijds de 1600 tot 2000 CC klasse, Ford wilde echter ook meer vermogen en wilde in deze hogere klasse racen, er werd daarvoor een motor aan de FIA aangeboden ter goedkeuring van 1601 cc, Ford kon ook bewijzen dat ze al minstens de benodigde 1000 exemplaren daarvan hadden gebouwd, de motor werd dus gehomologeerd als 1601 cc motor in de 1600 tot 2000 cc klasse, uiteraard mocht nu de inhoud tot het maximum van 2000 worden vergroot, de boring werd nog vergroot van 81 naar 83,5 mm en een krukas met een slag van 85 mm werd gebruikt, men kwam nu op iets meer dan 1840 cc, soms wordt ook 1850 cc opgegeven, waarom? Om echt het uiterste uit een competitiemotor te halen wordt getracht de wrijvingsverliezen te beperken, en worden bijvoorbeeld speciale schelpen op de krukas gebruikt die een beetje ruimer zitten, beetje meer speling, zo ook voor de boring, werd wat extra uitgeboord om een klein beetje meer speling aan de zuiger te geven, de motor is dan “losser”, dat daardoor de levensduur van de motor verminderde was niet zo belangrijk, als hij maar genoeg pk leverde, met speciale olie ( dunner, beter, duurder) werd die wrijving ook wat minder

voor gewone auto,s werkt dat ook, een motor die al een aantal km heeft gelopen zal een beetje krachtiger zijn dan een splinternieuwe, men zegt dan “ de motor is LOS”

Cosworth ontwikkelde voor Ford voor deze motor een cilinderkop met 4 kleppen per cilinder, het werd de BDA motor die later nog vele opvolgers en versies zou krijgen
meer dan 1840 cc was echter met dat blok niet mogelijk, Ford wilde echter nog meer, en liet het ijzeren blok van de Kent motor vervangen door een aluminuimblok dat echter om homologatieredenen wel dezelfde afmetingen moest hebben dan het originele blok, nu kon men wel tot de beoogde 2 liter gaan, daarvoor moest men wel de speciale techniek van siamese cilinderbussen gebruiken, maar dat ga ik hier niet explikeren
dat het aluminiumblok 19 kg lichter was dan het ijzeren was mooi meegenomen


Lotus wilde deze werkwijze om de inhoud van de Twin Cam te verhogen niet gebruiken, ze zochten een andere oplossing die Ford niet kon gebruiken, ze klopten aan bij Vauxhall ( GM) dat een 2 literblok had, en vroegen of ze dat mochten gebruiken als basis voor een Lotus motor, dat mocht en zo was de 906 motor geboren, werd later nog uitgebreid met 907 en verder en werd in de Elite, Eclat en Esprit gebruikt en ook nog in de Talbot Horizon Lotus


er zullen dus wel een aantal motorentuners Twin Cams gebouwd hebben met vergrote inhoud en dezelfde werkwijze dan Ford daarvoor gebruikt hebben, misschien zijn er wel enkele bij Lotus beland om te testen ofzo en na gebruik in het magazijn beland om later misschien in één of ander voertuig geplaatst te worden, de boekhouding van Lotus was niet zo accuraat, ze kunnen ook niet zeggen hoeveel Twin Cams ze geproduceerd hebben, een aantal van 34 000 wordt als meest waarschijnlijk aangenomen, alhoewel het hoogste motornummer 32 600 was

soms wordt een getal genoemd van 55 000 stuks ( op Wikipedia) maar dat is gewoon onmogelijk


wat dat hoge getal misschien verklaard is het feit dat de motorblokken voor Lotus door Ford werden gemaakt, de eerste 8000 ongeveer werden geselecteerd uit de productie, de cilinderwand moest dikker zijn dan normaal, later werden blokken met dikkere cilinderwanden speciaal voor Lotus gegoten, ze zijn te herkennen aan een grote hoofdletter “L” ingegoten ter hoogte van motorsteun aan de inlaatzijde, Ford produceerde die blokken niet dagelijks maar af en toe in een zeer grote serie zodat er wel altijd voorraad was, toen de verkoop van Lotussen met de Twin Cam motor begon te slabakken werd nagelaten om Ford te verwittigen de productie te verminderen, toen dat wel gebeurde was het al te laat en Ford zat met een groot aantal te veel, maar dat was geen probleem voor Ford, ze werden dan maar gebruikt voor de gewone productie van Ford motoren

zo moet men altijd van engelse ( linksgestuurde ) Ford auto,s uit die tijd zoals Taunus, maar ook in een Ford Transit bestelwagen als men die op een autokerkhof tegenkomt proberen te achterhalen welk motorblok er gebruikt werd, verschillende Lotusblokken werden alzo teruggevonden er gerecupereerd


de motor die in de Seven van frac zit is dus zeker een speciale, maar waar, voor wie en wanneer die is gemaakt?, de Twin Cam werd ook in verschillende Formule auto's gebruikt, Formule 2 en 3, Atlantic enz maar altijd in zijn 1600 cc vorm, de motor was in die klasse gehomologeerd, voor een hogere klasse moesten er minstens 1000 motoren van die grotere cilinder inhoud worden gebouwd, en dat is bij mijn weten niet gebeurd, wordt ook niet vermeld in bovenvermeld boek, er wordt wel melding gemaakt dat Vegatune ( die een aantal jaar de Twin Cam motoren voor de rally-auto's van Ford prepareerde, een cilinderkop heeft laten maken voor 4 kleppen per cilinder, het is echter maar bij dat ene exemplaar gebleven, waarschijnlijk bleek dat men nooit de benodigde 1000 exemplaren aan de man zou kunnen brengen

vega0001.jpg
vega0001.jpg (819.95 KiB) Viewed 899 times


in dat boek staan nog meer variaties, maar nergens is een vermelding van meer dan 1600 cc motoren, men ging wel uiteraard van 1558 tot 1594 cc voor race doeleinden

wat ik wel weet dat er Europa's zijn waar de Ford BDA is ingebouwd, kan perfect want is hetzelfde onderblok, maar is alleen maar voor de show, want de versnellingsbak en de overbrengingsgsorganen kunnen die vele PK niet lang aan
#100827 by Frac
25 Jan 2017 22:11
heren,

allemaal bedankt voor de feedback. Frederik jij laat mij nog iets weten over uw contacten die je hebt?

sorry dat ik zo laat reply, maar druk op het werk en veel in het buitenland :roll:

GreetZ,
Frac

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

Slideshow

Facebook

About us

LOTUSFORUM .BE/.NL een online community voor en door Lotus liefhebbers.

Dé digitale verzamelplaats voor Belgische en Nederlandse Lotus eigenaars en geïnteresseerden. Het forum als discussie en informatiebron, Lotus Fanatics Belgium als tentakel op Facebook.

Lotus Fanatics Only!

This forum is not in any way formally associated with Lotus Cars Ltd or Group Lotus plc.