Chip Elan M100

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Chip Elan M100

Bericht door Peter D »

Succes met de troubleshoot !
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Chip Elan M100

Bericht door ovi »

Eerst goe nieuws en dan terug slecht dus! :mrgreen:
Hopelijk krijg je een juiste foutmelding en kan je het vlug oplossen want zo heb ik bij mijn Super Seven ook heel lang aan het zoeken geweest voor alles opgelost was; :(
Gebruikersavatar
Bosbon_be
Berichten: 417
Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE
Locatie: Hasselt

Re: Chip Elan M100

Bericht door Bosbon_be »

Vandaag heb ik de slangetjes van de boostvalve actuator (zit op de turbo) losgemaakt en er met 1 bar perslucht op zitten blazen.
De wastegate opent en sluit vlotjes.
En druktest gedaan met 1 bar druk op de ingang van de turbo om te kijken of er ergens lekken zijn. Alles is dicht.
vervolgens TPS correct afgeregeld: 100% plankgas 0% gas los.
Test rit: weinig boost 0,4bar.
Koelwater temperatuur gecontroleerd middels Elanscan: tussen de 65°C en de 80°C.

:evil: Nu ben ik lastig. ik ga de wastegate afgekoppellen....wel riskant, als de turbo werkt gaat hij dadelijk opspoelen en serieuze druk geven... dan Fuel cut bij 0,98 bar en vanaf dan ik heb een lotus logo op mijn voorhoofd gestempeld... :twisted:

Ga een klein testritje proberen. Al direct 0,7 bar boost in 2de versnelling... :o Waauw bijna zoals in de Esprit. Het enige wat nu niet aangesloten is, is de boostvalve controller bij de luchtfilter.
Volgens Elanscan was die nog altijd opengestuurd bij 0,7 bar.(dat is nodig om aan de 0,9bar te geraken met een everest)
Morgen dat ding demonteren en controleren wat hiermee scheelt.

Ik ben er bijna...
Het kriebelt nog altijd, net of ik in een rollercoaster gezeten heb. :D
Gebruikersavatar
dachero
Berichten: 1257
Lid geworden op: 05 sep 2009, 16:24
Naam: Danny
Auto: gene
Locatie: kwaadmechelen

Re: Chip Elan M100

Bericht door dachero »

Bosbon_be schreef:Vandaag heb ik de slangetjes van de boostvalve actuator (zit op de turbo) losgemaakt en er met 1 bar perslucht op zitten blazen.
De wastegate opent en sluit vlotjes.
En druktest gedaan met 1 bar druk op de ingang van de turbo om te kijken of er ergens lekken zijn. Alles is dicht.
vervolgens TPS correct afgeregeld: 100% plankgas 0% gas los.
Test rit: weinig boost 0,4bar.
Koelwater temperatuur gecontroleerd middels Elanscan: tussen de 65°C en de 80°C.

:evil: Nu ben ik lastig. ik ga de wastegate afgekoppellen....wel riskant, als de turbo werkt gaat hij dadelijk opspoelen en serieuze druk geven... dan Fuel cut bij 0,98 bar en vanaf dan ik heb een lotus logo op mijn voorhoofd gestempeld... :twisted:

Ga een klein testritje proberen. Al direct 0,7 bar boost in 2de versnelling... :o Waauw bijna zoals in de Esprit. Het enige wat nu niet aangesloten is, is de boostvalve controller bij de luchtfilter.
Volgens Elanscan was die nog altijd opengestuurd bij 0,7 bar.(dat is nodig om aan de 0,9bar te geraken met een everest)
Morgen dat ding demonteren en controleren wat hiermee scheelt.

Ik ben er bijna...
Het kriebelt nog altijd, net of ik in een rollercoaster gezeten heb. :D
En nu in verstaanbaar nederlands voor de leken..... :mrgreen:

Bijna af dus..........?
LOTUS heeft voor diegene die thuis niks te zeggen hebben ook wat gewone kleuren aan het pallet toegevoegd
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Chip Elan M100

Bericht door Frederik »

Bosbon_be schreef:Ga een klein testritje proberen. Al direct 0,7 bar boost in 2de versnelling... :o Waauw bijna zoals in de Esprit. Het enige wat nu niet aangesloten is, is de boostvalve controller bij de luchtfilter.
Volgens Elanscan was die nog altijd opengestuurd bij 0,7 bar.(dat is nodig om aan de 0,9bar te geraken met een everest)
Morgen dat ding demonteren en controleren wat hiermee scheelt.

Ik ben er bijna...
Het kriebelt nog altijd, net of ik in een rollercoaster gezeten heb. :D
Vree machientjes hé die Elannekes ;-)
Gebruikersavatar
diego
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 dec 2010, 12:38
Auto: Elan S2 - EXIGE S II
Locatie: Staden

Re: Chip Elan M100

Bericht door diego »

Kga ook nog ne keer moeten ingang schieten voor dien chip :D ligt al bijna een jaar in handschoenkastje nu 8-)

Alleen zit nog steeds vast bij de scan :evil:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Chip Elan M100

Bericht door Frederik »

diego schreef:Kga ook nog ne keer moeten ingang schieten voor dien chip :D ligt al bijna een jaar in handschoenkastje nu 8-)

Alleen zit nog steeds vast bij de scan :evil:
Was er geen cat-censor probleempje?

Moeten inderdaad es voor kijken, zodat je de Elan eindelijk es echt leert kennen :)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Chip Elan M100

Bericht door HJ2 »

Kijk, dat gaat de goede kant op!
Misschien de boost controller eens in de ultrasoon reinigen?
Ik heb de afgelopen 4 jaar nog niet gelezen dat die dingen stuk zijn / gaan :o

Succes man!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Chip Elan M100

Bericht door ovi »

Toch altijd fijn zo'n speurtocht! :lol:
Op naar de 0.9 bar kerel! :D
Gebruikersavatar
Bosbon_be
Berichten: 417
Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE
Locatie: Hasselt

Re: Chip Elan M100

Bericht door Bosbon_be »

Het is niet de solenoidvalve.
Alles terug aangesloten en terug 0,4 bar Max.
Wij zijn er nog niet.
Plaats reactie