[Elan M100 ] velgen en maten

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: [Elan M100 ] velgen en maten

Bericht door Blue Darkness »

toen ik m'n huidige Elan kocht stonden er spoorverbreders op en ik heb die er meteen afgegooid want het rijgedrag was merkelijk slechter!! :roll:

voor mij dus geen andere velgen als de ET-waarde niet klopt.... :oops:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [Elan M100 ] velgen en maten

Bericht door Frederik »

Blue Darkness schreef:toen ik m'n huidige Elan kocht stonden er spoorverbreders op en ik heb die er meteen afgegooid want het rijgedrag was merkelijk slechter!! :roll:

voor mij dus geen andere velgen als de ET-waarde niet klopt.... :oops:
Hoeveel zat er op gunter?
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: velgen elan M100

Bericht door HJ2 »

diego schreef:

De velgen die ik nu erop liggen heb zijn ook geen ET 60 en eerlijk gezegd ik ondervind er geen nadeel van , ik heb geen ervaring op circuit , persoonlijk zie ik ze ook wel liever iets naar buiten staan :P

@ frederik mss inderdaad eens met spacers beginnen werken alleen lijkt dit eigenlijk wel een verloren kost , spacers +/- 150 € per set en eens je dan een juiste afstelling hebt dan heb je ze niet meer nodig .
Mss eens op het forum van "newminiclub" rondvragen en horen bij wie we velgen mogen gaan passen ;)

Ik heb destijds in jouw wagen gereden. Je merkt wel verschil in rijgedrag (ik iig wel) Ik ben benieuwd naar de experimenteer resultaten!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: [Elan M100 ] velgen en maten

Bericht door Blue Darkness »

Frederik schreef:
Blue Darkness schreef:toen ik m'n huidige Elan kocht stonden er spoorverbreders op en ik heb die er meteen afgegooid want het rijgedrag was merkelijk slechter!! :roll:

voor mij dus geen andere velgen als de ET-waarde niet klopt.... :oops:
Hoeveel zat er op gunter?
geen idee, ik heb ze nog liggen
zou het even moeten opmeten
Gebruikersavatar
diego
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 dec 2010, 12:38
Auto: Elan S2 - EXIGE S II
Locatie: Staden

Re: [Elan M100 ] velgen en maten

Bericht door diego »

Ik denk wel als je naar een ET van vb 52-55 kunt gaan je amper het verschil zult voelen in weggedrag , we spreken hier dan over 8-5 mm e gasten .

Er gaat zoiezo iets moeten gebeuren want wat binnen hier en 5-10 jaar als er totaal geen S2 velgen meer op de markt zullen zijn ? Feit dat de fabricanten dit ook niet langer produceren is toch een teken dat de hoge ET waarde niet echt efficient is op de huidige wagens , waarom is lotus vb veranderd bij de elise .....
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [Elan M100 ] velgen en maten

Bericht door Frederik »

diego schreef:Ik denk wel als je naar een ET van vb 52-55 kunt gaan je amper het verschil zult voelen in weggedrag , we spreken hier dan over 8-5 mm e gasten .

Er gaat zoiezo iets moeten gebeuren want wat binnen hier en 5-10 jaar als er totaal geen S2 velgen meer op de markt zullen zijn ? Feit dat de fabricanten dit ook niet langer produceren is toch een teken dat de hoge ET waarde niet echt efficient is op de huidige wagens , waarom is lotus vb veranderd bij de elise .....
Er zijn best wel nog autos met een hoge et hoor, opel, honda, mini...
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: [Elan M100 ] velgen en maten

Bericht door Blue Darkness »

diego schreef:Ik denk wel als je naar een ET van vb 52-55 kunt gaan je amper het verschil zult voelen in weggedrag , we spreken hier dan over 8-5 mm e gasten .

Er gaat zoiezo iets moeten gebeuren want wat binnen hier en 5-10 jaar als er totaal geen S2 velgen meer op de markt zullen zijn ? Feit dat de fabricanten dit ook niet langer produceren is toch een teken dat de hoge ET waarde niet echt efficient is op de huidige wagens , waarom is lotus vb veranderd bij de elise .....
daar is een hele uitleg voor en denk dat vooral een tekening dat duidelijker kan maken...
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: [Elan M100 ] velgen en maten

Bericht door HJ2 »

Je bent me net voor ;-)
8.. ga je goed terugvoelen in torque steer.

Ga maar eens met een stock lotus rijden op een vlakke weg, laat het stuur los, en trap het gas hard in en kijk wat er met je stuur gebeurt.

Doe het zelfde met een andere ET op de vooras, en aanschouw de verschillen :lol:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
diego
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 dec 2010, 12:38
Auto: Elan S2 - EXIGE S II
Locatie: Staden

Re: [Elan M100 ] velgen en maten

Bericht door diego »

ik ben het met jullie eens voor een deel dan toch :P
Momenteel rij ik met 45-48 denk ik ( moet ze eens afnemen voor controle ) en de test met het gas vol in , stuur los kan ik perfect doen de wagen blijft mooi kaarsrecht rijden ;) Dat er ergens een verschil is das normaal.
Wanneer men de wagen verlaagd 50-80mm zal deze ook harder en anders rijden .

Maar wanneer je het kan benaderen tot 52-54 mm of zelfs 55 dan denk ik echt wel dat de verschillen zeer minim zullen zijn of om het anders te zeggen de nadelen zullen niet meer opwegen tegen de voordelen :P
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [Elan M100 ] velgen en maten

Bericht door Frederik »

diego schreef:Maar wanneer je het kan benaderen tot 52-54 mm of zelfs 55 dan denk ik echt wel dat de verschillen zeer minim zullen zijn of om het anders te zeggen de nadelen zullen niet meer opwegen tegen de voordelen :P
Dat is volgens mij ideaal om aftermarket te gaan.

Toen ik mijn S2 16" velgen nog niet had en mijn AP-Racing remmen liet monteren hebben ze een spacertje van 5mm moeten plaatsen omdat de remklauwen mijn 15" SE velgen raakten. Het verschil kon ik niet voelen ... dat kwam dan neer op ET55.

Ik zou toch proberen tussen de E50 en ET55 te geraken, allez da's toch de maatstaf voor de velgen die ik zoek.

Wat ik ook wel es wil gaan testen is de invloed van het plaatsen van spacers achteraan terwijl er vooraan geen gemonteerd zijn. Als dit geen invloed heeft op het rijgedrag, dan opent dat voor mij weer nieuwe horizonten. Dat wil zeggen dat ik een staggered set kan monteren waarbij de wagen visueel toch mooier zal zijn.

Whoops ... mijn plannen voor 2012 verklapt. ;-)
Plaats reactie