[Elan M100 ] velgen en maten

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
diego
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 dec 2010, 12:38
Auto: Elan S2 - EXIGE S II
Locatie: Staden

[Elan M100 ] velgen en maten

Bericht door diego »

in deze topic wil ik graag iets meer gegevens omtrent de velgen op de elan
ik weet al dat er een ET 60 is maar wat zijn de verdere specificaties ?
Welke achter market velgen benaderen deze het meest ?

bout afstand
breedte OEM velg
diameter van de centrale boring

Daar de S2 velgen zogoed als niet meer te vinden zijn , en als ze zich dan aanbieden is naar mijn mening de prijs belachelijk hoog .

Ik heb al velgen ET 48 gevonden alleen moet ik nog de rest van de spec. controleren , met dan op de draaibank 12 mm af te draaien aan de flens kom ik makkelijk aan ET 60 :o
Heb reeds diverse sterkte berekeningen gedaan en 12 mm afdraaien zou geen problemen mogen geven aan de sterkte van de centrale flens .
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: velgen elan M100

Bericht door HJ2 »

12 mm afdraaien is wel heel veel hoor! Ik zou dat persoonlijk niet aandurven, en je moet tevens goed kijken hoe e.e.a. zit met de keuring en de verzekering!

Ik weet dat sommige nieuwe mini wielen passen waarbij de ET een beetje in de buurt komt van de 60.

De specs voor de Elan S2 velgen zijn iig:


ET 60
16" (daar kun je ook een rem upgrade in kwijt, dus kleiner zou ik niet gaan)
4 bouten, steek 100 mm
J7 (uit mijn hoofd) voor de 16" wielen
Center bore = 56,5 mm
205/45/16 banden

http://forum.lotuselancentral.com/viewt ... lt#p215195
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: velgen elan M100

Bericht door Blue Darkness »

veel is er echt niet te vinden...

ik zoek ook nog steeds een setje....

:?
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: velgen elan M100

Bericht door HJ2 »

?? volgens mij is het precies andersom inderdaad!
ET = Einpresstiefe. en bij afdraaien van de binnenflens wordt die toch echt groter :roll:

Let bij mini wielen erg goed op dat je ze vooraf past Ook de remmen staan vanwege de grote ET van 60 ver naar buiten en lopen daardoor al snel tegen de spaken aan. Missschien moet je die dan ook deels (1 a 2 mm) afdraaien, en dat kan maar bij een paar modellen. anders wordt de structuur veel te zwak.

Lees de posts op LEC maar eens goed door, daar vind je alle relevante info terug.
Laatst gewijzigd door HJ2 op 04 jan 2012, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: velgen elan M100

Bericht door Didier »

Hoe groter het getal, de ET waarde, hoe meer de wielen in de wielkassen komen te staan;
Hoe kleiner, hoe meer ze naar buiten komen , uit de wielkassen.


Hier kan je een beetje mee spelen en wordt het allemaal duidelijk. (hoop ik althans) ;)
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: velgen elan M100

Bericht door Frederik »

Ik was fout! ...
(heb mijn bericht + opmerking dat het fout was van faastcookie3 weggedaan, om verwarring te vermeiden)

Wat Diëgo zegt is wel degelijk juist, ET45 10mm afdraaien resulteert in ET55.
Het plaatsen van een spacer van 10mm op een velg met ET45 resulteert in ET35.

Maar 12mm afdraaien zou ik toch niet echt adviseren...
Ik weet van vroeger dat 5-6mm al ERG veel is inzake velgflenzen afdraaien.
Een hoge ET wil zal zeggen dat er weinig flens is, dus extra afdraaien kan resulteren in bijna niets meer ... vergeet ook niet dat dat het bevestigingspunt van je velg is en dat met sportwagens daar enorm veel druk op komt te staan.

ET48 5mm afdraaien = ET53 ... ik denk dat dat moet volstaan op de baanligging van de originele wielen terug te krijgen.

Ik heb altijd gezegd om es wat spacers te kopen en es te experimenteren met mijn originele velgen, Diëgo, misschien moeten we dat eerst es doen?
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: velgen elan M100

Bericht door HJ2 »

Dat lijkt me nog eens een goed experiment Frederik! Ik ben benieuwd naar de resultaten.
As ik de berichten op LEC mag geloven geeft een ET van (om en nabij) de 53mm wel degelijk ander stuurgedrag. M.n. spoorvorming wordt beter voelbaar, en torq steer, wat voorheen vrijwel afwezig was, komt ineens tevoorschijn, zeker wanneer je op 'bolle' wegen rijdt en het midden passeert (bijvoorbeeld bij volgas inhalen)

Je voorgestelde experiment zal zeker bruikbare info opleveren en de fabels van de feiten scheiden
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: velgen elan M100

Bericht door gvy »

Hallo.

Heeft iemand al op de website van Image wheels gekeken.
Ik ben daar vorige week op terecht gekomen omdat ik op zoek was naar die mooie wielen op die zwarte S1 race esprit. (die komen daar vandaan)
Om te watertanden.
Het leuke is dat je daar een driedelige velg kan laten samenstellen op maat.
Je kiest een stijl, maat, geeft het gaten patroon aan, Et waarde enz...tot je een gepersonaliseerde maatvelg hebt. En er is nogal wat keuze in stijlen.

Maar t'is nogal duur.
Je zit snel aan 300 a 400€/velg :mrgreen:
maar het moet gezegd. Ook de prijzen zijn transparant op hun site

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
diego
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 dec 2010, 12:38
Auto: Elan S2 - EXIGE S II
Locatie: Staden

Re: velgen elan M100

Bericht door diego »

HJ2 schreef:Dat lijkt me nog eens een goed experiment Frederik! Ik ben benieuwd naar de resultaten.
As ik de berichten op LEC mag geloven geeft een ET van (om en nabij) de 53mm wel degelijk ander stuurgedrag. M.n. spoorvorming wordt beter voelbaar, en torq steer, wat voorheen vrijwel afwezig was, komt ineens tevoorschijn, zeker wanneer je op 'bolle' wegen rijdt en het midden passeert (bijvoorbeeld bij volgas inhalen)

Je voorgestelde experiment zal zeker bruikbare info opleveren en de fabels van de feiten scheiden

De velgen die ik nu erop liggen heb zijn ook geen ET 60 en eerlijk gezegd ik ondervind er geen nadeel van , ik heb geen ervaring op circuit , persoonlijk zie ik ze ook wel liever iets naar buiten staan :P

@ frederik mss inderdaad eens met spacers beginnen werken alleen lijkt dit eigenlijk wel een verloren kost , spacers +/- 150 € per set en eens je dan een juiste afstelling hebt dan heb je ze niet meer nodig .
Mss eens op het forum van "newminiclub" rondvragen en horen bij wie we velgen mogen gaan passen ;)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: velgen elan M100

Bericht door Frederik »

diego schreef:De velgen die ik nu erop liggen heb zijn ook geen ET 60 en eerlijk gezegd ik ondervind er geen nadeel van , ik heb geen ervaring op circuit , persoonlijk zie ik ze ook wel liever iets naar buiten staan :P
Geloof me, maakt een wereld van verschil. Ge moet binnenkort maar es met de mijne rijden.
diego schreef:@ frederik mss inderdaad eens met spacers beginnen werken alleen lijkt dit eigenlijk wel een verloren kost , spacers +/- 150 € per set en eens je dan een juiste afstelling hebt dan heb je ze niet meer nodig .
Mss eens op het forum van "newminiclub" rondvragen en horen bij wie we velgen mogen gaan passen ;)
Maakt me niet uit ... ga volgende week 3 setjes bestellen bij Casier. 20mm 10mm en 5mm dan kunnen we es testen ;)
Plaats reactie