Lotus elan +2 van 1971

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Dirk510
Berichten: 1392
Lid geworden op: 27 aug 2008, 16:27
Naam: Kestelyn Dirk
Auto: geen
Locatie: Ieper

Re: Lotus elan +2 van 1971

Bericht door Dirk510 »

Het is tijd dat we nog eens samen een navigatie rit mogen rijden hé Pascal.
Afbeelding Ypres Lotus Day www.ypreslotusday.be
Afbeelding Lotus Summers End www.lotussummersend.be
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Lotus elan +2 van 1971

Bericht door gvy »

Dag Pascal,

Ik haal even je topic vanonder het stof.
Je sprak me vandaag op de esplanade meeting in Ieper, dat je ignition lampje blijft branden.

Nu dat lampje hangt aan de ene kant aan de +12v van de batterij, maar over het contactslot (dus +12V op de draad als je de sleutel draait)
Aan de andere kant hangt dat lampje aan een draad die van de alternator komt. Dar zit dus +12V op zodra de motor draait en de alternator spanning en stroom levert.

conclusie:
Als de contactsleutel niet is omgedraaid en de motor dus ook niet draait zit aan beide kanten 0V : lamp brandt niet.

Als je de sleutel omdraait maar nog niet start zit aan 1 kant 12V batterij, maar aan de andere kant (alternator) 0V : lamp brandt.

Als je start en de motor en dus alternator draait dan zit aan beide kanten +12V dus geen potentiaalverschil,dus lamp gaat uit.

Dat is de normale werking.

Als de lamp blijft branden als de motor draait, dan krijgt het lampje aan een van de kanten dus geen +12V spanning.

Het kan een slecht kontakt zijn aan 1 van de 2 draden. (aan zijde alternator, of aan contact stuurslot,of aan het lampje zelf.

Het kan echter ook zijn dat de alternator geen spanning meer levert, en dan is het oppassen dat je de batterij niet leegtrekt.

Ik hoop dat je hiermee verder kan zoeken. Met een multimeter kan je gemakkelijk zien op welke kant er geen spanning zit, door naar massa te meten als de motor draait.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
vasseur
Berichten: 707
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
Auto: Elise s1 - Elan+2

Re: Lotus elan +2 van 1971

Bericht door vasseur »

Ok Geert,
bedankt voor de info,
zal daar zo snel mogelijk eens werk van maken si.
IN LOVE WITH MY GIRLS ON WHEELS

Afbeelding Ypres Lotus Day - dé officiële forumrit [schrijf nu in!]
Plaats reactie