autokeuring stage 1 sportuitlaat Elise CR

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
JoVandersmissen
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 apr 2017, 22:29
Naam: Jo Vandersmissen
Auto: Elise S
Locatie: Kermt

autokeuring stage 1 sportuitlaat Elise CR

Bericht door JoVandersmissen »

Een overijverige controleur heeft mijn 2012 Elise CR afgekeurd voor een "originele" stage 1 sportuitlaat van Lotus. Deze werd nochtans gemonteerd door de dealer bij aflevering (als onderdeel van powerpack). De auto werd reeds meerdere malen verkocht en dus ook gekeurd. Nu maken ze plots een probleem van de uitlaat/demper...
Zijn er nog mensen die dit probleem hebben of gehad hebben? Ik veronderstel dat er toch nog auto's met een stage 1 sportuitlaat op de openbare weg rijden?
Bedankt.

Jo
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: autokeuring stage 1 sportuitlaat Elise CR

Bericht door Frederik »

Welkom Jo ...
Stel je jezelf en je Lotus ook es voor? :)

Maakt niet uit of de wagen al eerder is gekeurd is met een bepaald onderdeel of niet. Illegaal is illegaal.

Maar ... als de uitlaat een onderdeel is van een origineel pack dan kunnen ze niets maken. Ga opnieuw naar het keuringcentra en neem je factuur mee, ga eerst langs bij de stationchef en wijs hem op een rustige manier op het feit dat de uitlaat een origineel onderdeel is.
Gebruikersavatar
JoVandersmissen
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 apr 2017, 22:29
Naam: Jo Vandersmissen
Auto: Elise S
Locatie: Kermt

Re: autokeuring stage 1 sportuitlaat Elise CR

Bericht door JoVandersmissen »

Hallo,

Even voorstellen:

Jo, 39 uit Kermt bij Hasselt.
Ik zal dadelijk enkele fotos posten van mijn auto. Het is mijn eerste Lotus maar waarschijnlijk niet de laatste...Ik heb de auto particulier gekocht in Luxemburg (de eerste inschrijving was echter in België) en nu dus terug ingevoerd. De auto heeft ongeveer 24000 km en is volgens mij in perfecte staat.
Deze week dus in Alken op de keuring probleem met de uitlaat. De originele factuur heb ik niet dus die kan ik niet laten zien...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: autokeuring stage 1 sportuitlaat Elise CR

Bericht door Frederik »

JoVandersmissen schreef:Hallo,

Even voorstellen:

Jo, 39 uit Kermt bij Hasselt.
Ik zal dadelijk enkele fotos posten van mijn auto. Het is mijn eerste Lotus maar waarschijnlijk niet de laatste...Ik heb de auto particulier gekocht in Luxemburg (de eerste inschrijving was echter in België) en nu dus terug ingevoerd. De auto heeft ongeveer 24000 km en is volgens mij in perfecte staat.
Deze week dus in Alken op de keuring probleem met de uitlaat. De originele factuur heb ik niet dus die kan ik niet laten zien...
Stel je gerust es voor en je wagen (met foto's uiteraard) in de Stel je voor topic :)
Altijd leuk om nieuwe leden zo iets beter te leren kennen.

& kom je binnen 3w naar Ypres Lotus Day? :)
www.ypreslotusday.be
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: autokeuring stage 1 sportuitlaat Elise CR

Bericht door Erwin »

De power pack met TRD airbox en stage 1 zijn in principe niet gehomologeerd voor op de weg. De power packs worden ook nooit af-fabriek gemonteerd, maar steeds door een lokale dealer.
Op de demper staat er ook vermeld: for track use only.

Nu je bent afgekeurd, zit er niets anders op dan voor herkeuring even een originele te monteren.

Ik ga steeds met mijn uitlaten naar de keuring en daar doen ze nooit moeilijk. Ben zelf al een keer met een stage 2 geweest, zonder probleem.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: autokeuring stage 1 sportuitlaat Elise CR

Bericht door Frederik »

Ha ... dat wist ik niet.

Hebben de dealers's niet zo'n keuring-omruil service?

Naar welke dealer zal je gaan met je wagen?
Gebruikersavatar
JoVandersmissen
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 apr 2017, 22:29
Naam: Jo Vandersmissen
Auto: Elise S
Locatie: Kermt

Re: autokeuring stage 1 sportuitlaat Elise CR

Bericht door JoVandersmissen »

Ik ben gisteren bij Lotus Wallonie geweest. Ze hebben het powerpack gemonteerd. Ze hebben een document opgesteld waarin ze vermelden dat dit type sportuitlaat mag gemonteerd worden. Ze hebben dit ook nog nooit meegemaakt. Je moet trouwens al "halsbrekende toeren" uithalen om het identificatieplaatje te zien op de demper...
Ik heb ook gebeld naar FKM. Hij heeft dit ook nooit meegemaakt in het Antwerpse. Hij zou als mandataris van de invoerder wel een attest willen opmaken voor de keuring. Wordt vervolgd... In het slechtste geval laat ik inderdaad een originele uitlaat monteren. Als er mensen zijn die interesse hebben in een stage 1 of willen ruilen met een originele, laat gerust iets weten. Maar ga dan zeker niet in Alken naar de keuring :(
Gebruikersavatar
JoVandersmissen
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 apr 2017, 22:29
Naam: Jo Vandersmissen
Auto: Elise S
Locatie: Kermt

Re: autokeuring stage 1 sportuitlaat Elise CR

Bericht door JoVandersmissen »

@Erwin: bedankt voor de info...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: autokeuring stage 1 sportuitlaat Elise CR

Bericht door Frederik »

JoVandersmissen schreef:Ik ben gisteren bij Lotus Wallonie geweest. Ze hebben het powerpack gemonteerd. Ze hebben een document opgesteld waarin ze vermelden dat dit type sportuitlaat mag gemonteerd worden. Ze hebben dit ook nog nooit meegemaakt. Je moet trouwens al "halsbrekende toeren" uithalen om het identificatieplaatje te zien op de demper...
Ik heb ook gebeld naar FKM. Hij heeft dit ook nooit meegemaakt in het Antwerpse. Hij zou als mandataris van de invoerder wel een attest willen opmaken voor de keuring. Wordt vervolgd... In het slechtste geval laat ik inderdaad een originele uitlaat monteren. Als er mensen zijn die interesse hebben in een stage 1 of willen ruilen met een originele, laat gerust iets weten. Maar ga dan zeker niet in Alken naar de keuring :(
Jo, herkeuring dient in zelfde stadion te gebeuren als je eerder (af)keuring .

Als er een plaatje op hangt zoals Erwin zegt, dan zal een ijverige keuringmeester vermoedelijk heel aandachtig geweest zijn. Bij een Lotus kom je dat wel vaker tegen. 't zou niet de eerste keer zijn ik ga en ze bijna hun collega's omver lopen om de Lotus te kunnen/mogen keuren.

Ik zou de stage 1 niet ruilen met een originele maar eerder een originele bijkopen. Volgens mij kan je die wel vinden voor "een prijsje". En als je een document kan krijgen heb je die zorgen al helemaal niet meer.
Gebruikersavatar
JoVandersmissen
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 apr 2017, 22:29
Naam: Jo Vandersmissen
Auto: Elise S
Locatie: Kermt

Re: autokeuring stage 1 sportuitlaat Elise CR

Bericht door JoVandersmissen »

Bedankt voor de info. Ik laat weten hoe het afloopt...
Plaats reactie