Is een Lotus Elise veilig in geval van accident!?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Citronvert
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 dec 2016, 18:50
Naam: David
Auto: Nog geen!;-)
Locatie: Namen
Contacteer:

Is een Lotus Elise veilig in geval van accident!?

Bericht door Citronvert »

Ik hoor hier op het werk van een collega...dat een vriend van hem in Lotus Elise een accident heeft gehad...uitgeglipt en tegen de vangreels van de autostraden! ...er bleef niets meer over van zijn Lotus! carroserie (polyester) gewoon opgeblazen in duizend stukken...en heeft zich nu een 4x4 gekocht.
Ze zeggen mij hier op t'werk gevaarlijke auto en onveilgig in geval van accident!
Is dat zo ? of niet onveiliger dan een ander voertuig ?
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Is een Lotus Elise veilig in geval van accident!?

Bericht door Erwin »

Een Elise is zeker niet onveiliger dan een MX-5.

Je koopt geen wagen om te crashen, ga ik vanuit.

Bij een ongeval hangt alles af van de impactsnelheid en die kan hoger liggen dan bij een 4x4.

De polyester kan wel stuk vliegen, maar je hebt een crashbox vooraan en achteraan die een kreukelzone vormt, zware zijdelingse verstevigingen, airbags bij de nieuwere versies, ...

In mijn ogen niet onveiliger dan een andere kleine auto, een ongeluk ziet er allen altijd zeer erg uit door de schade aan de polyester.

En ... je gaat ten onder met een glimlach op je gezicht :roll: (voordat je beseft dat je gaat crashen)
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Godspeed
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jul 2016, 11:44
Naam: Stijn
Auto: Elise S1 111S

Re: Is een Lotus Elise veilig in geval van accident!?

Bericht door Godspeed »

Zo'n stijve Elise is denk ik net een relatief veilige wagen. Ten eerste wordt de energie van de impact reeds beperkt door het lage wagengewicht. Daarenboven is het net goed dat er stukken afvliegen en er energie kwijt kan.
Ward
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 sep 2016, 20:27
Auto: '05 Elise S2 K-series
Locatie: In de stille Kempen

Re: Is een Lotus Elise veilig in geval van accident!?

Bericht door Ward »

Zoek maar eens naar afbeeldingen van gecrashte elises: de bodydelen zijn altijd in 'gruzelementen', het passagiersgedeelte is meestal toch nog tamelijk intact.

Wat wel is: bij bijv een frontaal ongeval met een tegenligger die 2x zoveel weegt en aan dezelfde snelheid rijdt, zal de elise een energie moeten opnemen die 2x zo groot is als die die door de tegenligger moet opgenomen worden, dus wordt de lichtste auto fysisch het zwaarst belast (zo hebben ze het mij vroeger in de lessen mechanica toch uitgelegd).
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Is een Lotus Elise veilig in geval van accident!?

Bericht door Frederik »

Citronvert schreef:Ik hoor hier op het werk van een collega...dat een vriend van hem in Lotus Elise een accident heeft gehad...uitgeglipt en tegen de vangreels van de autostraden! ...er bleef niets meer over van zijn Lotus! carroserie (polyester) gewoon opgeblazen in duizend stukken...en heeft zich nu een 4x4 gekocht.
Ze zeggen mij hier op t'werk gevaarlijke auto en onveilgig in geval van accident!
Is dat zo ? of niet onveiliger dan een ander voertuig ?
Wat een lulkoek ...

Volgens mij kan jouw collega helemaal niet overweg met een sportwagen als de Elise én heeft hij eigenlijk toen de verkeerde wagen gekocht. Hij bewijst het eigenlijk zelf door de Elise in te ruilen voor een 4x4.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Is een Lotus Elise veilig in geval van accident!?

Bericht door FastEleven »

De plastiek gaat beslist helemaal sneuvelen en de bevestigingspunten van de ophanging zijn delicaat omdat ze uit het chasis kunnen worden getrokken. Dat zou betekenen dat het chasis moet vervangen worden en de auto mogelijk total loss wordt, maar met een aluminium kuipt, crashbox en airbags kruip je wellicht levend uit de auto toch ?
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Is een Lotus Elise veilig in geval van accident!?

Bericht door mindp0wer »

http://www.elises.co.uk/miscellaneous/safety/

http://www.forbes.com/2011/01/15/safest ... autos.html

Each year Consumer Reports rates the best cars for crash avoidance based on braking tests from 60 mph and handling tests that require steering around an obstacle at high speeds. The Ford Mustang GT, Porsche 911, MINI Cooper S and Lotus Elise, among other small vehicles, topped that list, despite being cut from our final tally.

Indeed there is much to be said for missing a crash altogether.
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Godspeed
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jul 2016, 11:44
Naam: Stijn
Auto: Elise S1 111S

Re: Is een Lotus Elise veilig in geval van accident!?

Bericht door Godspeed »

@ Ward
Inderdaad, maar tegen een vast object (boom, pijler of paal) is de Elise wel in het voordeel.

Maar inderdaad, ik vind het belangrijkste het vermijden van een crash en dat kan een sportwagen dankzij goede wegligging en remmen als de beste...
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Is een Lotus Elise veilig in geval van accident!?

Bericht door Hugo »

alles hang af van tegen welk obstakel of voertuig dat je rijd, zo kwam ik toen ik nog met de vrachtwagen reed, onderstaande voertuigen tegen op de snelweg !! in Duitsland :o

toen dacht ik ook " daar zou ik toch niet graag met Lotje in aanraking mee willen komen" :(
tank 2.jpg
tank 2.jpg (876.94 KiB) 7521 keer bekeken
tank.jpg
tank.jpg (893.82 KiB) 7521 keer bekeken
Plaats reactie