Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
HiRez
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mei 2015, 20:46
Naam: Derrick
Auto: Elise 111R met SC
Locatie: Zuidelijk Nederland

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door HiRez »

Dank Yvo voor duidelijke toelichting. Mooi dat er tijd in gestoken wordt om dingen goed uit te zoeken.
Ik had voorheen CL5 blokken en nu Pagid RS4-2.

Beiden prima blokken al had ik inderdaad het gevoel dat de CL5 net wat beter was bij gewoon weggebruik als de blokken dus niet opgewarmd zijn. En tijdens een paar rondjes Abbeville bleven ze ook prima. Met de Pagid's nog niet op circuit gereden maar hopelijk gaat dat binnenkort gebeuren.

Voor de volgende keer ga ik de CL's zeker weer overwegen zeker gezien ook bovenstaand verhaal van jou want ik had de verhalen op Seloc ook langs zien komen. Zonder de achtergrond/oorzaak te weten schrikt het zeker af.
2006 Elise Magnetic Blue | BOE REV300tvs SC kit met 85mm pulley, ITG airbox, Exedy Sport Clutch, 2bular 8x22 Oval Tip uitlaat, Zwarte Exige Diffuser, Zwarte Forged 7 spaaks lichtgewicht wielen, BOE Uprated Rear Engine Mount, Exige V6 spiegel mounts en Exige Alcantara sportstoelen met meer upgrades in de toekomst.
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door Emiel »

YvoTuk schreef:Niets kinderachtigs Emiel.
Wel de initiele reactie met hallo emiel. Niet iedereen zit 24/7 op internet en daarnaast is het aan iedereen zelf te bepalen wat wel of niet veilig is.

Wij hebben ons uiterste best gedaan om uit te vinden waarom dit probleem voorkomt en hebben -in tegenstelling tot anderen, die bleven roepen dat het om een batch probleem zou gaan of een andere vage verklaring- diepgaand onderzoek gedaan en dat open gecommuniceerd met de Lotus gemeenschap.
Dat onderzoek is uiteindelijk zelfs door CL overgenomen.

Op het moment dat jij hier verklaart dat het allemaal onveilig is etc. staat het mij vrij om de waarheid over dit product op tafel te leggen.
Dat heeft overigens niets met business te maken, maar met het feit dat ik het belangrijk vindt dat mensen begrijpen wat er gaande is en waarom dat gebeurt.

Andere blokken hebben dat probleem inderdaad niet omdat andere blokken niet gesinterd zijn. CL is de enige die dit proces toepast.

Hét grote voordeel van sinteren is dat het frictie niveau van de blokken altijd gelijk is. Je hoeft blokken dus niet op te warmen om tot het optimale frictieniveau te komen én deze blokken blijven tot een hogere temperatuur stabiel. Dat is ook de reden waarom mensen zo enthousiast zijn over deze blokken.

Uiteindelijk gaat het om de toepassing. Ieder product kan en zal kapot gaan op het moment dat je het buiten zijn 'comfort zone' gebruikt. De comfort zone van CL is anders dan die van Pagid of PFC, maar dat wil niet zeggen dat het daarom een slecht of zoals jij zelfs stelt een onveilig product is.

Voor alle duidelijkheid, buiten die Brembo blokken die ik hierboven omschreef is GEEN ENKEL performance blok goedgekeurd voor de openbare weg. Dat wil niet zeggen dat ze buiten het hek van een willekeurig circuit spontaan uit elkaar mogen of zullen vallen, maar dat wil wél zeggen dat je (volgens de EU standaard) een risico neemt.

Zo lang WRC teams, TGV treinen etc. CL toepassen denk ik niet dat jouw 'veiligheidsvoorkeur' erg terecht is.
Leuk vergelijk met wrc teams en tgv treinen die onder behoorlijke onderhouds controle staan.

9 van de 10 mensen hier brengen hun auto naar een specialist. Gaan die op hun knieen liggen met een zaklamp iedere tig ritten of de remklauwen demonteren om de remblokken te controleren ?

Dit soort blokken zijn gewoon weg niet geschikt voor straat gebruik zonder intensieve controle, dus in die zin heb je gelijk dat het hangt of staat met toepassing.

Is aan iedere voor zich om dat zelf te bepalen, ik zeg niet doen, niet veilig op straat.

Mag gelukkig ieder voor zichzelf bepalen.

Dus succes met het besluit aan de topic starter.
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door YvoTuk »

Jammer dat je niet leest of in ieder geval niet in wil laten dalen wat ik geschreven heb Emiel.

Een WRC auto wordt inderdaad bij iedere stop uitgebreid gecontroleerd.

Een TGV? lol... ik heb nog nooit mannen met een zaklampje op Gare du Nord onder de trein zien liggen om 'ff de blokjes te controleren'. :)
Uiteraard is er controle, maar die controle is de basis en zou toch ook voor auto's moeten gelden.

..of beweer je hier nu dat er tijdens een beurt / APK helemaal niets door de garage gecontroleerd wordt?
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door Emiel »

Ik lees het wel degelijk en ook de uitslag van het onderzoek. Schijnbaar kun je er niet tegen als andere mensen een andere mening hebben over wat in hun ogen veilig is of "normaal" , en dan ga je mij dingen in de mond leggen over wat een garage al dan niet bij een beurt of apk doet.

Of het je persoonlijke mening of je business belang is zal mij roesten, he leuke woordspeling.

Succes ermee topic starter! Je hebt voldoende lees voer, ik haak af in deze, alles is wel gezegd en geen zin in een nutteloze discussie met Yvo of Eliseshop.
OneEleven
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 mar 2013, 12:50
Auto: OneEleven

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door OneEleven »

Emiel schreef:Schijnbaar kun je er niet tegen als andere mensen een andere mening hebben ...........
Bingo, je slaat de spijker vol op z'n kop.
Gebruikersavatar
Capitol
Berichten: 707
Lid geworden op: 06 nov 2009, 12:26
Naam: Bart
Auto: Lotus-loos
Locatie: Limburg

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door Capitol »

Straf dat Pagid hier als niet-straatlegaal omschreven wordt en Lotus een CUP260 bv standaard met Pagid blokken levert.
Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn Pagid blokken dat ze niet genoeg zouden remmen (zelfs niet als ze koud zijn) of zouden piepen.
M140i & GT3 Touring
spidermonkey
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:10
Naam: Nick
Auto: Elise S1

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door spidermonkey »

Heb zelf CL blokken, super in prestatie. Een ramp in stofontwikkeling en lawaai. (is de reden waarom ze niet legaal zijn, niets te maken met duurzaamheid of prestatie).
Beetje overkill voor mijn 2-3 track days per jaar en beginner rijstijl. Volgende set wordt de Brembo (vooral om niet meer als een remmende bus te klinken aan elk rood licht)

Wel even meedelen dat het piepen van de remmen enkel een probleem is wanneer je in de stad rijdt. Vanaf een gemiddelde snelheid boven de 70-80 en wat temperatuur in de remmen geven ze letterlijk geen piep meer. Het zijn fantastische blokken, alleen wat te extreem voor mijn gebruik
Gebruikersavatar
type25
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 jul 2013, 19:58
Naam: Rob
Auto: S2 111s type 25
Locatie: De Bilt Nederland

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door type25 »

Ook ik heb de CL blokken onder mijn wagen.

Remt als een malle :D en zijn inderdaad vrij stoffig :(
Het verhaal dat er in Engeland enkele gevallen zijn geweest dat de blokken loskomen van de backing plate heb ik ook gelezen. De verklaring hiervoor, na testen, gegeven door Ivo is zeer plausibel En het feit dat hij de moeite heeft genomen uit te zoeken hoe dit kon spreekt voor hem.

Bekijk een Engelse Elise die in de winter over gestrooide wegen heeft gereden en je schrikt je suf van de hoeveelheid roest die je aantreft. Zink beschermingslagen op draagarmen, hub carriers en schokbrekers zijn verdwenen als sneeuw in de zon :o

Mijn wagen was ook zo'n geval en had schokbrekers van 7 maanden oud. Gemonteerd in Oktober en in April waren ze als roestig aan de uiteinden en het zink was verdwenen. Dit alles in slechts 7 maanden UK met bijbehorend strooisel. :shock:

Hier hebben wij dergelijke strooimiddelen niet en vandaar dat ik de CL blokken blijf gebruiken vanwege de uitstekende rem eigenschappen.

En door de korte remweg neem ik dat extra stof voor lief :D
Plaats reactie