Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
Segundos
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 sep 2014, 20:37
Naam: Tim
Auto: Exige S RGB n°84
Locatie: Tielt-Winge

Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door Segundos »

Welke Remblokken & Schijven zitten er onder jullie wagens?

Ik ga deze winter mijn remblokken & schijven vervangen, ik heb geen enkel idee welke aan te raden zijn. dus graag jullie meningen/ervaringen.
Tot nu toe heeft de Exige nog nooit een trackday gezien. (sinds mijn bezit).
Maar zoek liefst wel combinatie street/trackday blokjes. (niet 100% race)

Mijn setup

Vooraan:
Schijven:
Huidige: AP Racing 308mm Schijven + 4-Pots Calipers
Toekomst: enkel de schijfringen vervangen.

Blokken:
Huidige: Lotus Sport (pagid zeker)?
Toekomst: dacht mss aan Carbon Lorreine RC5+

Achteraan:

Schijven:
Huidige: Standaard schijven
Toekomst: terug stock of gegroefde schijven? nog geen idee welke

Blokken:
Huidige: Lotus Sport (pagid zeker)?
Toekomst: ook wrs Carbon Lorreine RC5+

Ik zou alles bestellen via eliseparts.com
Laatst gewijzigd door Segundos op 16 nov 2016, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door Emiel »

CL zou ik links laten liggen. Teveel issues met rem materiaal wat los komt van de plaat zelf.
Als je circuit wil doen, zou ik kijken naar Pagid 4-2 of Ferodo DS2500.

Ik heb trouwens AP 4 pots gekocht ( Lotus Big Brake kit) en deze kwamen met Ferodo DS2500 als standaard ?
Heb andere blokken geplaatst, als je de nieuwe Ferodos over wil nemen mag je die voor 150 euro hebben.

Wat betreft achter remmen, goede gegroefde schijf is prima. 20 minuten circuit is dan geen probleem en na 20 minuten heeft de chauffeur meestal zelf ook pauze nodig. Of als je heel gek wil doen, AP 290mm schijven kopen en die laten afdraaien naar 282mm. Ik meen dat je op de S2 Elise/Exige ook een adapter kan plaatsen en naar een 295mm schijf kan gaan .
Maar voor 1 a 2x per jaar op het circuit ? Zonde van het geld :)
Gebruikersavatar
Segundos
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 sep 2014, 20:37
Naam: Tim
Auto: Exige S RGB n°84
Locatie: Tielt-Winge

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door Segundos »

Emiel schreef:CL ...
Emiel, Ik ben niet actief op het circuit of in de trackday wereld, het kan wel eens zijn dat ik er eentje mee zal doen ma dan spreken we idd van 2a3 jaarlijks max!

Ik heb een Exige S RGB 2011 daar staat standaard AP schijven van 308mm op, is de Lotus Big Brake Kit ook 308mm? same thing dan? geen idee hoeveel mm de achterste schijven zijn dat zal ik eens moeten bekijken.

want ik vond echt allerlei maten in de voorste AP schijven.
290mm (8 bolt pattern)
295mm (12 bolt pattern)
304mm (12 bolt pattern)
308mm (12 bolt pattern)

Wat me ook opviel is dat nu mijn voorste schijven alleen geperforeerd zijn en de nieuwe vervangings-schijven enkel gegroefd zijn?
https://www.eliseparts.com/products/sho ... ake-discs/
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door Emiel »

Als er op straat rustig word gereden is Pagid enigzins TE.
Als je gaat zoeken, zijn de Ferodo DS2500 en de CL RC5+ meer geschikt voor straat gebruik. ( problemen CL RC5+ , kijk de foto's op de eerste pagina en de eind conclusie op de laatste pagina onderaan : http://www.vx220.org.uk/forums/topic/11 ... cl-brakes/ )

De Big brake kit remklauwen passen enkel met de 308mm schijven. ( In iedergeval niet kleiner )
Is same thing.

Er zijn gegroefde schijven met strepen, er zijn er met halve gaten ( diepte gelijk aan de strepen ) of geheel doorboord, ook wel cross drilled genoemd. Dat laatste is iets waar men van terug komt voor "ons" gebruik gezien de vele scheuren die er ontstaan rondom de gaten. ( https://www.google.nl/search?q=perforat ... 80&bih=592 )

Terug waar we waren, met zo weinig circuit dagen, zou ik het achter simpel houden.

Straat met circuit : ( heb ik jaren mee gereden , nu op 2 delig overstapt , rij bijna enkel circuit )

https://www.eliseparts.com/products/sho ... ake-discs/

Straat met circuit veel eisende rijder :

https://www.eliseparts.com/products/sho ... ake-discs/

Hierna komen de AP performance schijven en dergelijke. Dat is direct prijs x4 van de goedkoopste versie.
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door YvoTuk »

De problemen met RC5+ zijn goed gedocumenteerd alleen niet altijd door iedereen correct geintepreteerd. (hallo emiel!!)

Een lang proces zo kort mogelijk omschreven:

De problemen met RC5+ zijn uitsluitend gemeld door engelse klanten. In eerste instantie hebben wij die link niet gelegd, maar uiteindelijk was dat wel heel erg zichtbaar.

Omdat CL niet in staat was een antwoord te formuleren op onze vragen zijn we zelf een onderzoek gestart:
- Remblok in de straatkolk (put) gehangen: na een maand geen enkel effect
- Remblok iedere paar dagen besproeid met een (keuken)zout oplossing: geen effect zichtbaar.
- Remblok iedere paar dagen besrpoeid met een pekel oplossing zoals die op de Nederlandse wegen gebruikt wordt: geen effect zichtbaar.

Dat is toch wat vreemd; je zou verwachten dat er iets gebeurt als je dit soort dingen doet..

Uiteindelijk een zakje 'roadgrid' uit engeland geritseld en daarmee het blok besproeid: binnen twee dagen lichte roestvorming op de backing plate.
Doorgegaan met sproeien: binnen twee weken was de backing plate verroest en na ongeveer twee maanden kwam de frictielaag spontaan van de backingplate af zetten.

Toen ik bovenstaande op SELOC publiceerde kwam er spontaan een reactie van een Duitser die vertelde in de 'pekel handel' te zitten en die kon precies vertellen welk component ervoor zorgt dat dit gebeurt.
Het blijkt een algemeen probleem te zijn wat alleen in Engeland (hoe noordelijker hoe erger) voorkomt en in een klein deel van de US.
Het bestanddeel wat deze reactie veroorzaakt is een zuur wat zorgt ervoor dat het wegdek langer vochtig blijft, dat de pekel niet stuift bij het verdelen en dus ook niet stuift als er een dag sprake is van een stralende zon (bij -x graden).
Het pekelen is op die manier voor de overheid goedkoper, maar voor de weggebruiker duurder omdat werkelijk alles onder de auto weg rot.

Zie hier dus ook de oorzaak waarom je altijd het verschil zal zien tussen een import auto (die in de winter gebruikt is) en een europese auto. Bij de Euro auto zijn de draagarmen hooguit zwart, bij de Engelse zijn ze 'krokant'.

Bovenstaande is door veel gebruikers van CL blokken onderschreven. In Duitsland en Frankrijk zijn deze blokken heel populair, wat hoofdzakelijk komt door de onmiddelijke aanwezigheid van de maximale frictie. (bij alle andere blokken moet je eerst warm remmen om de maximale frictie te kunnen halen)

In het algemeen populair bij 4-pot remmen:

Pagid (naar mijn mening een blok waar je weinig tot geen gevoel bij hebt (alsof je op een blok hout zit te trappen)
CL (zie boven)
Ferodo (2500)
PFC (veel beter dan Pagid naar mijn mening, veel meer gevoel)

....maar al deze blokken zijn formeel en officieel competitie blokken ZONDER wegtoelating.

Als je op safe wil spelen met een blok wat wél wegtoelating heeft en toch wat beter presteert dan een OE blokje zou je naar de Brembo HP Sports moeten kijken. Daar komt veel positief commentaar op en Brembo is de enige die echt gewerkt heeft aan een blok wat ondanks betere eigenschappen toch een toelating heeft.

Voor wat betreft schijven: de frictie eigenschappen zitten hem vooral in de blokken, dus in feite kan je iedere schijf nemen die je zou willen. Sterker, ondanks alle marketing stierenpeop zou je zelfs kunnen stellen dat een EBC schijfje zonder gaten of groeven beter presteert dan een schijf met die zooi.

Groeven, gaten etc worden veel gevraagd omdat het racey staat, maar zelf met zwaar cicuit gebruik maken wij in een Elise of Exige geen effectief gebruik daarvan om dat de temperatuur van de blokken nooit zo hoog komt dat ze daadwerkelijk gaan 'gassen'.
Gebruikersavatar
keesv
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 mei 2010, 15:22
Naam: Kees
Auto: Elise S1 S2

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door keesv »

een paar groefjes in een schijf kan wel, maar gaatjes hoef ik niet meer, daar begint de schijf te scheuren bij circuit gebruik
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door YvoTuk »

Klopt.. bij de meeste schijven worden de gaten als nabewerking geboord. (het is goedkoper om het zo te doen dan dat je een speciale casting laat doen voor schijven met gaten).
Door die nabewerking krijg je meer oppervlakte spanning, waardoor de schijf sneller scheurt als hij een aantal heat cycles voor de kiezen krijgt.
Vanuit dat oogpunt durf ik best te stellen dat gaten eigenlijk alleen voor het 'zicht' zijn. Technisch voegen ze niets toe..


Eén ding wat ik nog niet gemeld had... er zijn inderdaad ook schijven met 'dimples' in plaats van gaten. Die kan ik je van harte afraden. Ik heb ze zelf op de Elise gehad en werd helemaal gek van het geluid van die dingen.. woosh woosh woosh woosh...
Het blok sluit het putje af en verhit het oppervlak, waardoor de temperatuur van de lucht in de dimple toeneemt. Op het moment dat ie dan onder het blok uit komt maakt dat geluid..
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door FastEleven »

ik ben voorstander van de gegroefde schijven (zonder gaatjes) en heb ook Pagid RS14 onder de auto zitten. Remt prima on track, remt goed genoeg op straat en na een kleine 10 setjes nog geen gepiep gehad. Niet de goedkoopste oplossing, maar doet prima wat het moet doen en ik zie dus geen reden om te veranderen.

Een keertje heb ik achteraan CL gestoken, want niks anders onmiddellijk beschikbaar. Toen piepte het wel, maar ik weet niet meer wel type.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door Emiel »

YvoTuk schreef:De problemen met RC5+ zijn goed gedocumenteerd alleen niet altijd door iedereen correct geintepreteerd. (hallo emiel!!)
Ook Hallo Yvo. Lekker kinderachtig.

Je verklaring kan de juiste zijn, maar het risico is gewoon te groot en niet te nemen voor auto's die op straat rijden. Andere merken hebben dit niet.

Ieder zijn ding, jij het jouwe en jou verklaring en business, ik het mijne en mijn veiligheidsvoorkeur.
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Welke Remblokken & Schijven? [Elise/Exige S2]

Bericht door YvoTuk »

Niets kinderachtigs Emiel.

Wij hebben ons uiterste best gedaan om uit te vinden waarom dit probleem voorkomt en hebben -in tegenstelling tot anderen, die bleven roepen dat het om een batch probleem zou gaan of een andere vage verklaring- diepgaand onderzoek gedaan en dat open gecommuniceerd met de Lotus gemeenschap.
Dat onderzoek is uiteindelijk zelfs door CL overgenomen.

Op het moment dat jij hier verklaart dat het allemaal onveilig is etc. staat het mij vrij om de waarheid over dit product op tafel te leggen.
Dat heeft overigens niets met business te maken, maar met het feit dat ik het belangrijk vindt dat mensen begrijpen wat er gaande is en waarom dat gebeurt.

Andere blokken hebben dat probleem inderdaad niet omdat andere blokken niet gesinterd zijn. CL is de enige die dit proces toepast.

Hét grote voordeel van sinteren is dat het frictie niveau van de blokken altijd gelijk is. Je hoeft blokken dus niet op te warmen om tot het optimale frictieniveau te komen én deze blokken blijven tot een hogere temperatuur stabiel. Dat is ook de reden waarom mensen zo enthousiast zijn over deze blokken.

Uiteindelijk gaat het om de toepassing. Ieder product kan en zal kapot gaan op het moment dat je het buiten zijn 'comfort zone' gebruikt. De comfort zone van CL is anders dan die van Pagid of PFC, maar dat wil niet zeggen dat het daarom een slecht of zoals jij zelfs stelt een onveilig product is.

Voor alle duidelijkheid, buiten die Brembo blokken die ik hierboven omschreef is GEEN ENKEL performance blok goedgekeurd voor de openbare weg. Dat wil niet zeggen dat ze buiten het hek van een willekeurig circuit spontaan uit elkaar mogen of zullen vallen, maar dat wil wél zeggen dat je (volgens de EU standaard) een risico neemt.

Zo lang WRC teams, TGV treinen etc. CL toepassen denk ik niet dat jouw 'veiligheidsvoorkeur' erg terecht is.
Plaats reactie