Uitlaatgasgeur

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Evancho
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2016, 13:51
Naam: M
Auto: Lotus Elise S1 1998

Uitlaatgasgeur

Bericht door Evancho »

Vraagje:

_Alleen_ als ik de ramen open doe, ruik ik een uitlaatgasgeur. De garage heeft een scheurtje in het spruitstuk ontdekt. Een nieuwe (ik geloof roestvrijstaal) is 750 euro; 4 tot 8 arbeidsuren komen er nog bij.
Klopt het dat als er een scheurtje in je spruitstuk zit, je _alleen_ uitlaatgasgeur ruikt in de auto, als je het raam open doet?
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Uitlaatgasgeur

Bericht door Emiel »

Kan zeer goed kloppen.
Door een bepaalde luchtstroming trek je dat naar binnen.

Sterker nog, zonder katalysator is het met ramen open rijden sowieso al een uitdaging vanwege de uitlaatgassen. Niet iedere Elise/Exige heeft er last van meen ik, maar wel de meeste.
Evancho
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2016, 13:51
Naam: M
Auto: Lotus Elise S1 1998

Re: Uitlaatgasgeur

Bericht door Evancho »

Emiel schreef:Kan zeer goed kloppen.
Door een bepaalde luchtstroming trek je dat naar binnen.

Sterker nog, zonder katalysator is het met ramen open rijden sowieso al een uitdaging vanwege de uitlaatgassen. Niet iedere Elise/Exige heeft er last van meen ik, maar wel de meeste.
Voorheen had ik nergens last van, hoor. (Geen idee of een Elise S1 1998 een kat heeft.) Eerst (vorig jaar) is er een uitlaattussenstuk vervangen; ik geloof dat het daarna beter was, en dat het probleem terug is gekomen. Weet het niet meer 100%.
Dit jaar: eerst hebben ze een duur uitlaathoofddeel vervangen (i.i.g. het einddeel; had twee uitlaatpijpjes, nu één); daar zou het aan liggen (misschien was die (ook) lek). Dat hielp niet. Vervolgens na een onderzoek: 'we kunnen niks vinden'. Later: vervolgens is er een rubber bij het achterraam vervangen (een tijdje terug is het achterraam zelf vervangen; die knalde stuk op de snelweg door een mij onbekende oorzaak); die zat los en ging omhoog vanaf een bepaalde snelheid. Ook dat hielp niet. Bij dat garagebezoek hebben ze toen aangegeven dat er (ook) een scheurtje in het spruitstuk zat; afspraak was om eerst te kijken of het vervangen van het rubber geholpen had (dat had het dus niet).
Het spruitstuk vervangen is heel duur dus vraag ik me af of er nog meer vaak voorkomende oorzaken zijn.
Wil niet 1200 euro uitgeven en dat het dan blijkt dat het ook niet het spruitstuk was die voor de geur zorgt. (Ze willen niet garanderen dat het gaat helpen.)
Ik rijd trouwens zelden open; alleen lange ritten (want het is bij een Elise een enorm geklooi om het dak open en dicht te doen).

Er zijn trouwens kleine gaatjes in de auto geboord voor afwatering; mijn auto staat altijd buiten en het lekt nogal in een Elise als 't hard regent.
Maar het kan niet aan die kleine gaatjes liggen, zegt men bij de garage.
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Uitlaatgasgeur

Bericht door Emiel »

1998 heeft standaard een katalysator. Lekkend spruitstuk is sowieso niet goed.

1200 euro voor het spruitstuk vervangen ? Misschien maak ik een reken fout, maar spruitstuk kost een 450 euro in de UK excl. verzenden. Dan zijn ze 10,7 uur bezig tegen 70 euro per uur ? Als je pecht hebt nieuwe studs en bouten.
Diffuser en onderkap eruit, auto hoog zetten, Motorkap eraf, rollbar cover eraf, raam eruit, en van boven af alles los maken zover lukt en dan van onder af los maken. Daarna alles los draaien.

Persoonlijk zou ik even kijken waar spruitstuk gescheurd is. Kan een las zijn welke slecht is of idd een scheur.
Die scheur is te lassen. Dan ook direct de binnenkant de lasnaden weg halen, flow word daardoor belemmerd, echt winst maak je niet maar auto klinkt wel soepeler.

Uitlaat gas kan via achterraam, via de lucht inlaten aan de zijkant ( stilstand ), gaatjes ergens, etc. etc.
Als je een lek hebt is het niet te doen het op te sporen. Zeker niet van een spruitstuk welke in je rug zit, letterlijk en figuurlijk :)
Evancho
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2016, 13:51
Naam: M
Auto: Lotus Elise S1 1998

Re: Uitlaatgasgeur

Bericht door Evancho »

Emiel schreef:1998 heeft standaard een katalysator. Lekkend spruitstuk is sowieso niet goed.

1200 euro
Nieuwe spruitstuk is roestvrij-staal; kost 750. Aangezien ik er nog jaren mee wil rijden, is dat 't misschien wel waard?
4 Tot 8 arbeidsuren, is verteld.
Persoonlijk zou ik even kijken waar spruitstuk gescheurd is.
Heb er niet zoveel verstand van.
Als je een lek hebt is het niet te doen het op te sporen. Zeker niet van een spruitstuk welke in je rug zit, letterlijk en figuurlijk :)
Ok; duidelijk. Ik laat hem vervangen. Als je last, gaat 't later misschien toch weer lekken?
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Uitlaatgasgeur

Bericht door Emiel »

In de UK word het vaker gelast. En ik heb slechts enkel las cursussen gevolgd, maar mij is wel geleerd dat vaak de las sterker word dan het materiaal zelf.

Als hij weer scheurt kost het nogmaals geld, maar ik zou die gok wel durven nemen. Zelfde geld rijd je nog 5 jaar zonder problemen.

En wat betreft RVS, een Lotus is helemaal niet duur om te rijden en te onderhouden, probleem zit hem erin dat men alles probeert te verbeteren :) Remmen, uitlaten, schokdempers, motorblokken, etc. etc.
Evancho
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2016, 13:51
Naam: M
Auto: Lotus Elise S1 1998

Re: Uitlaatgasgeur

Bericht door Evancho »

Emiel schreef:In de UK word het vaker gelast. En ik heb slechts enkel las cursussen gevolgd, maar mij is wel geleerd dat vaak de las sterker word dan het materiaal zelf.

Als hij weer scheurt kost het nogmaals geld, maar ik zou die gok wel durven nemen. Zelfde geld rijd je nog 5 jaar zonder problemen.

En wat betreft RVS, een Lotus is helemaal niet duur om te rijden en te onderhouden, probleem zit hem erin dat men alles probeert te verbeteren :) Remmen, uitlaten, schokdempers, motorblokken, etc. etc.
Nou, ook de 'niet-opgevoerde' onderdelen zijn echt wel duurder dan die van bijv. een Citroën AX :P. En ik heb ook wel vaak nieuwe banden... :mrgreen:
Misschien dat een garage ook automatisch meer rekent als je ziet dat je met een 'dure sportwagen' komt; wellicht dat ze dan automatisch denken dat je dat toch wel makkelijk kan betalen.
Maar in dit geval had ik zelf wel gevraagd wat een roestvrijstalen model spruitstuk kost. Ik wil niet over 5 jaar weer werk aan de spruitstuk hebben ;).
Plaats reactie