Behandeling blaasjes onder lak.

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alaintje
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 apr 2010, 20:28
Naam: Alain
Auto: Exige

Behandeling blaasjes onder lak.

Bericht door alaintje »

Beste Lotus-liefhebbers,

Heel wat "oudere" wagens die ik tot nu toe gezien heb vertonen blaasjes onder de lak.
Op het forum vond ik tot nu toe onderstaande:

ovi schreef:
XRaid schreef:
Van die blaasjes in de lak heb ik ook, ze kwamen er enkele weken geleden in. Is inderdaad osmose. Hij gaat volgende week binnen om te laten behandelen herspuiten :D . Ik gebruik hem ook als dagelijkse wagen, geen enkel probleem ze.


Volgens mij geen osmose hoor! :?
Als het osmose is moet je eens zo'n blaasje openprikken en dat moet dan naar ammoniak ruiken! Ik dacht dat je osmose enkel bij boten had die te lang in het water lagen en waar dus water tussen de lagen polyester komt en dat begint te rotten?


Het gaat inderdaad om water dat in het polyester kruipt en daarna bubbels veroorzaakt (paint blisters). Wagens die in weer en wind buiten slapen hebben er sneller last van. Wanneer de zon schijnt lijken deze bubbeltjes zich sneller te manifesteren. En je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben. Mijn Elise heeft zo maar 2 kleine puntjes en slaapt vanaf nu binnen. Ik hoop dat het bij die 2 speldenkopjes zal blijven.


De vraag dus , is deze diagnose correct en wat is de juiste behandeling?

Alvast bedankt,

Alain
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: Behandeling blaasjes onder lak.

Bericht door Didier »

Wat ik ervan weet ...
Polyester rot, dit is zeker, vooral de oudere polyesters. Waarom rot het? De polyester onder de gelcoat/lak is op 1 of ander ogenblik blootgesteld geweest aan vocht. Als je een polyester auto bijvoorbeeld nat schuurt voordat je 'm spuit krijg je een echte voedingsbodem voor osmose. Ook wanneer polyester in een vochtige/natte omgeving (dat kan ook permanent condens zijn) (ver)blijft kan/zal op termijn osmose ontstaan. Andere mogelijkheid is het vocht in de perslucht tijdens het spuiten.
Het vocht wilt er na verloop van tijd er terug uit. Als de wagen een poosje in de zon staat wil het vocht naar de oppervlakte. Gelcoat en lak vertonen blaasjes. Naar gelang krijg je een rottingsproces in het polyester en gaan er organismen tot leven komen. Als je de blaren openprikt en het vocht eruit drukt neem je een zure geur waar. De gelcoat barst over het algemeen, wat niet zo fraai meer uitziet.
Alles wat je kan doen is gewoon alles uitslijpen, dus de volledige oude lak, tot op de blanke polyester, de onderlaag goed laten drogen en dan opnieuw droogschuren en opnieuw in de grondlak zetten en spuiten...zetten en spuiten...
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Remmel
Berichten: 143
Lid geworden op: 16 feb 2016, 18:13
Naam: Jean-Pierre
Auto: Elise S3 Cup 250 Gold
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Behandeling blaasjes onder lak.

Bericht door Remmel »

Heel duidelijk uitgelegd, goede tip dat de perslucht kurkdroog moet zijn!
Maar... hoe zit het dan met de watergedragen lakken van tegenwoordig, dit vraagt toch om problemen?
80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
Plaats reactie